Nigdy nie daj sobie wmówić, że Twoje życie nie ma sensu, że jest pozbawione wartości. To nieprawda. Ludzie, którzy to mówią, starają się leczyć własne rany, raniąc innych. Im to nie pomoże. Tobie, jeśli na to pozwolisz, może zaszkodzić. [Marcin Kaczmarczyk] ❤

niedziela, 7 stycznia 2018

"Czas cudów, czyli opowieści pod jemiołą" || PATRONAT MEDIALNY

Czas cudów, czyli opowieści pod jemiołą
Autorzy: Joanna Dorota Bujak, Małgorzata Falkowska, Anna Harłukowicz-Niemczynow, Joanna Jax, Patrycja May, Carla Mori, Joanna Pypłacz, Diane Rose, Beata Schoenmakers, Łucja Wilewska
Wydawnictwo: Videograf
Data wydania: 22 listopada 2017
Liczba stron: 338
Ocena:7/10
Patronat medialny:
  Podaruj najbliższym historie, które niczym zapach świątecznego piernika magicznie wypełnią wasze serca... Zbiór dziesięciu ciepłych opowieści, których tematyka związana jest ze świętami Bożego Narodzenia. Współautorkami są głównie pisarki reprezentujące szeroko pojętą literaturą obyczajową (Małgorzata Falkowska, Anna Harłukowicz-Nieczynow, Joanna Jax, Patrycja May, Diane Rose, Beata Schoenmakers, Łucja Wilewska), ale także pisarki kojarzone dotąd z literaturą grozy, które zaprezentują swą twórczość w nowej odsłonie (Joanna Dorota Bujak, Carla Mori, Joanna Pypłacz). Te czasem zabawne, czasem nostalgiczne historie pokazują z różnych perspektyw i w odmiennych stylistykach magię towarzyszącą świętom. Choć nie zawsze są one pasmem jedynie szczęśliwych chwil, z pewnością jest to czas cudów, kiedy wszystko może się odmienić.
http://www.videograf.pl/ksiazka.php?id=774

  Bardzo rzadko zdarza mi się sięgać po antologię, można by rzec, że wcale. Zniechęca mnie bowiem ich krótka forma, która zazwyczaj pozostawia po ogromny niedosyt. Niemniej jednak czasami robię wyjątki, tak jak w przypadku powyższego zbioru. Przekonała mnie bowiem świąteczna tematyka oraz lista autorów, wśród których są m.in.: Joanna Jax, Joanna Bujak, Małgorzata Falkowska oraz Diane Rose. Wszystkie wymienione osoby mają na swoim koncie naprawdę świetne powieści, toteż wiedziałam, że czeka mnie prawdziwa literacka uczta złożona z nietuzinkowych historii, które skradną moje serce i rozgrzeją lepiej, niż kubek gorącej herbaty. Moje przypuszczenia okazały się jak najbardziej trafne, gdyż już po kilku pierwszych stronach poczułam to ''coś'' – swoistą magię, która otula nas swoją energią i zaraża optymizmem. Czego chcieć więcej? Nic, tylko czytać! 

  Każde opowiadanie zawiera samodzielną, odrębną fabułę, porusza inną strunę i wywołuje odmienne refleksje i emocje. To niezwykle zróżnicowane teksty łączące różne style i konwencje. Głównym motywem spajającym całą książkę jest czas Bożego Narodzenia, gdzie pod płaszczykiem egzystencji zwykłych ludzi odkrywamy ważną prawdę o tym, co w życiu najważniejsze, czyli przyjaźń, rodzina, dobroć, zaufanie, szacunek do drugiego człowieka, życzliwość, empatia czy miłość. Wszystko to podane w sposób prosty, nienachalny, bez zbędnego moralizowania, co czyni tę lekturę niezwykle interesującą i w pełni godną uwagi. 

  Nie będę omawiać wszystkich tekstów, ale wyróżnię kilka, które szczególnie zapadły mi w pamięć. Z pewnością warto docenić Joannę Jax, która po raz kolejny udowadnia, że nie boi się odbiegać od utartych schematów i przekraczać granice własnej wyobraźni. Doskonale odnajduje się zarówno w tematyce wojennej, jak i w świątecznej konwencji. Serwuje nam ujmującą, błyskotliwą opowieść (Panna Śliczna), która nie tylko wzrusza, skłania do refleksji, ale przede wszystkim niesie ze sobą ważną prawdę, mówiącą o tym, że pieniądze nie są naszym bogactwem, lecz ludzie, wśród których żyjemy. Na uznanie zasługuje również historia napisana przez Joannę Dorotę Bujak (Zwyczajny cud), która jest najlepszym przykładem tego, że każdy z nas może dać szczęście drugiemu człowiekowi. Wystarczy odrobina dobrej woli i szczerych chęci. W niesłychanie wzruszający - jednocześnie w subtelnie humorystyczny sposób pokazuje, jak z pozoru zwyczajna pomoc, może urosnąć do rangi cudu. Poruszyło mnie także opowiadanie Diane Rose: "Światło w ciemności", które przepięknie przedstawia ideę Betlejemskiego Światła Pokoju, a także mądrze uzmysławia, że każdy zasługuje na drugą szansę, na możliwość poprawy. W końcu wszyscy jesteśmy ludźmi, mamy prawo do pomyłek i błędów. Z kolei ''Niecicha noc'' Patrycji May totalnie mnie rozbroiła swoją komediową otoczką, pod którą kryje się istotny przekaz, a mianowicie, że o udanych świętach nie decyduje ładna choinka, jakość i wartość prezentów oraz uginający się pod ciężarem jedzenia stół, lecz luźna, przyjazna atmosfera w gronie najbliższych. Jednakże niekwestionowanym numerem jeden w moim osobistym rankingu jest debiut Beaty Schoenmakers: "Wypożyczony tata". Nie mogłam opanować łez wzruszenia. Autorka ukazuje przejmujący portret dorastającego chłopca pozostawionego samemu sobie, który pragnie akceptacji, miłości, bezpieczeństwa i uznania przez innych, co w efekcie popycha go do nieuczciwych zagrywek. Ta historia dowodzi, że los nie zawsze bywa łaskawy, czasami mocno daje w kość. Ale grunt to się nigdy nie poddawać i nie tracić wiary w lepsze jutro. Bo w końcu może szczęście się do ciebie uśmiechnie. 

Podsumowując: 
  ,,Czas cudów'' to pełna realizmu, dająca do myślenia podróż po labiryntach ludzkich przeżyć, lęków i marzeń. Niezwykle szczerze dotyka najczulszych strun duszy, uwrażliwia na potrzeby innych, odwołuje się do tradycyjnych wartości, ale przede wszystkim uczy cieszyć się z małych rzeczy i doceniać to, co mamy. Zdecydowanie polecam!

23 komentarze:

  1. Jestem ciekawa opowiadania Patrycji May.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry, jestem Josef Lewis, prywatny pożyczkodawca, który udziela pożyczek osobom prywatnym, firmom i instytucjom rządowym o niskim oprocentowaniu 2%. Wiemy, że istnieje wiele rodzin, które mieszkają na czekach płacących za wypłatę oraz inne, które nie mogą zadbać o swoje zobowiązania finansowe iz tego powodu jesteśmy tutaj, aby przywrócić środki finansowe.

      Oferujemy szeroki zakres usług finansowych, w tym: planowanie biznesowe, finansowanie komercyjne i deweloperskie, nieruchomości i kredyty hipoteczne, kredyty konsolidacyjne, pożyczki dla przedsiębiorstw, pożyczki prywatne, refinansowanie kredytów mieszkaniowych, pożyczki hotelowe, kredyty studenckie itp. Prosimy o niezwłoczną odpowiedź, korzystając z poniższych informacji jeśli jesteś zainteresowany pożyczką i nie masz oszustów ..

      Email: progresiveloan@yahoo.com
      Zadzwoń / Wyślij +1 (603) 786-7565 dzięki




      Usuń
  2. Zdecydowanie coś w moich gustach czytelniczych, muszę wpisać na listę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytuje antologii, więc raczej się nie skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Może skuszę się na nią na koniec roku.

    OdpowiedzUsuń
  5. Rzadko sięgam po antologie, ale nie dlatego, że ich nie lubię - po prostu nam nie po drodze. Ta kusi mnie na tyle, że może dam się skusić.

    OdpowiedzUsuń
  6. Odpowiedzi
    1. Kochana zapraszam Cię do siebie. Przygotowałam dla Ciebie małą niespodziankę. Mam nadzieję, że miłą.:)
      https://kocieczytanie.blogspot.com/2018/01/poznaj-mnie-blizej-book-tag.html?showComment=1515344703074&m=1#c2324712345320632129

      Usuń
  7. Gratuluję i zgadzam się z przedmówczynią ciekawy patronat.

    OdpowiedzUsuń
  8. Czuję, że warto przeczytać tę powieść

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam w planach tę książkę. Najbardziej intryguje mnie opowiadanie Joanny Jax.

    OdpowiedzUsuń
  10. Co raz częściej sięgam po podobne lektury :) Gratuluję patronatu :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Szczególnie chętnie przeczytałabym opowiadanie Joanny Jax, ten fragment interesuje mnie najbardziej.

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam bożonarodzeniowe książki, ale czytam je tylko w listopadzie i grudniu. Wtedy mają najwięcej uroku.

    Pozdrawiam. i zapraszam do mnie :)
    Kasia
    http://misskatherinesblog.blogspot.com
    IG @misskatherinesblog (https://www.instagram.com/misskatherinesblog/)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mnie również zainteresowała ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  14. nie mówię jej nie :)
    Pozdrawiam,
    See You Soon :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeszcze trochę zimowo-świątecznego klimatu wiosną niemalże ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja mam mieszane uczucia do takich książek, z jednej strony czasem można trafić na ciekawą, z drugiej już raz się rozczarowałam i teraz sama nie wiem. Może kiedyś dam szansę:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Brzmi ciekawie. Warto będzie spędzić z tą lekturą noworoczne wieczory.

    OdpowiedzUsuń
  18. Lubię czasem sięgnąć po opowiadania, ale muszą być naprawdę dobre. A zerkając na nazwiska tej lektury, jestem pewna, że znalazłabym coś interesującego dla siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Książkę już mam zapamiętaną, może jeszcze zdążę tej zimy!

    OdpowiedzUsuń

Zaglądaj, czytaj, przegryzaj moje słowa, ale wychodząc, zostaw po sobie niezatarty ślad swojej obecności...