Nigdy nie daj sobie wmówić, że Twoje życie nie ma sensu, że jest pozbawione wartości. To nieprawda. Ludzie, którzy to mówią, starają się leczyć własne rany, raniąc innych. Im to nie pomoże. Tobie, jeśli na to pozwolisz, może zaszkodzić. [Marcin Kaczmarczyk] ❤

piątek, 11 listopada 2011

Sprawiedliwość na własną rękę.

Oko za oko

Patrick Senecal

Autor okładki: Łukasz Ryłko
Wydawca: Fu Kang
Data wydania: 30 września 2011
Liczba stron: 304
ISBN-13: 978-83-933322-0-5
Oprawa: miękka




"Jeżeli kto okaleczy swego bliźniego. uczyni mu się tak, jak sam uczynił. Złamanie za złamanie, oko za oko, ząb za ząb. Jak okaleczył człowieka, tak mu będzie oddane" (Księga Kapłańska 24, 19 - 20).

Czy takie surowe prawo rzeczywiście pochodzi od Boga, który sam w sobie jest miłością? Przecież Wszechmocny kilka wieków później poprzez swego syna Jezusa, nauczał nas przebaczać bliźnim mówiąc ,,A Ja wam powiadam: Nie sprzeciwiajcie się złemu, a jeśli cię kto uderzy w prawy policzek nadstaw mu i drugi’’. Jak wytłumaczyć obie te sprzeczności ? Relacje wielu ludzi z pewnością będą podzielone.

Podobne kontrowersje budzi zachowanie Bruna Hamela, głównego bohatera najnowszej powieści  grozy ,,Oko za oko’’  Patricka Senecala, wydanej pod nakładem wydawnictwa Fu Kang. Dotychczas kanadyjski pisarz zasłynął z takich dzieł jak ,,Na progu’’, ,,Alicya’’, ,,Ulica wiązów 5150’’ oraz ,,Oko za oko’’ (z czego dwie ostanie pozycje doczekały się także ekranizacji kolejno 2009, 2010r.)

Wracając do fabuły najnowszej książki Senecala,  historia rozpoczyna się pewnego jesiennego popołudnia, kiedy to, mała siedmioletnia Jasmine Jutras-Hamel nie wraca jak zwykle po szkole do domu. Zaniepokojony ojciec Bruno udaje się na poszukiwania córki nie przypuszczając nawet, że za parę chwil jego świat legnie w gruzach. Okazuje się, iż ktoś brutalnie zgwałcił i zamordował  niewinną Jasmine. Policjanci z Drummondville niemal natychmiast ujmują sprawcę. Jest nim dwudziestoośmioletni Anthony Lamaire, urodzony w biednej patologicznej rodzinie, w której ojciec stosował przemoc a matka uciekała się w alkohol.  Nic jednak nie usprawiedliwia tak bestialskiego zachowania wobec okrutnego gwałtu i morderstwa. Mężczyzna zostaje doprowadzony pod sąd, by usłyszeć wyrok skazujący go na więzienie.

W tym samym czasie rozgoryczony ojciec postanawia wymierzyć  sprawiedliwość na własną  rękę. Przez cały tydzień obmyśla szczegółowy i precyzyjny plan porwania ,,potwora’’. Znajduje odpowiednie miejsce do kryjówki, zdobywa samochód i przygotowuje specjalne narzędzie tortur. Kiedy już wszystko ma przygotowane przechodzi do czynów. Wykazując się refleksem i podstępem odbija Lamaire’ra policji, informując stróżów prawa o zamiarze torturowania mordercy przez równe siedem dni, by potem na samym końcu pozbawić go życia. Deklaruje również, iż po dokonaniu wyroku osobiście odda się w ręce wymiaru sprawiedliwości.

Wszyscy są w szoku, partnerka życiowa Bruna także nie potrafi zrozumieć postępowania ukochanego, zadeklarowanego pacyfistę. Natomiast opinia publiczna rozdziela się na dwa obozy, zwolennicy i przeciwnicy wymierzania kary na własną rękę. Rozpoczyna się odliczanie. Policja wraz z detektywem Herve Mercure na czele próbuje zapobiec tragedii, ponieważ doskonale zdają sobie sprawę z faktu, iż odbierając życie sprawcy, Hamel bezpowrotnie zniszczy także swoje człowieczeństwo. Czy oszalały z bólu ojciec, wykona niczym kat obiecaną egzekucje? A może w porę się opamięta wiedząc, że przecież śmierć gwałciciela nie wróci życia Jasmine.

Chciałabym przekazać wam choć cząstkę emocji, które targają mną po przeczytaniu książki ,,Oko za oko’’. Wiem jednak, że cokolwiek napisze, to i tak będzie za mało, aby wyrazić niepowtarzalność dzieła Patricka Senecala. Czytałam parę naprawdę dobrych horrorów, lecz to co teraz doświadczyłam nie da się porównać z niczym innym. Może to zasługa doskonałego tłumaczenia a może swoista prostota stylu nadała iście mistrzowski wymiar powieści. Od samego początku akcja nabiera tempa podnosząc napięcie do granic możliwości. Obrzydliwe sceny mocno pobudzają wyobraźnię, zaś szczegółowe opisy rysują wyrazisty obraz całej historii książki. Fabuła, może jest prosta, ale zawiera ogromne psychologiczne kontrowersje stawiając pytanie: co ty byś zrobił w takiej sytuacji i czy to byłoby słuszne?

Muszę się przyznać, że  istnieje we mnie jakaś cząstka duszy, która aprobuje zachowanie Bruna, nawet jeśli jest ono bulwersujące i brutalne a niestety obraz tortur mówi sam za siebie. ,,Ciało potwora pokryte jest czerwonymi pręgami, oba kolana potrzaskane i napuchnięte, przyrodzenie ucięte, w brzuchu obrzydliwy otwór, nos złamany, prawe oko wyrwane, wszystko pokryte krwią, ropą, moczem i gównem’’.

Niektórzy już po takim opisie zaczną współczuć mordercy, nie akceptując tak ekstremalnych i przerażających zachowań zrozpaczonego ojca. Nie poczuliście jednak tego co Bruno, kiedy stojąc nad splugawionymi zwłokami córki pełnymi siniaków, krwi i spermy musiał przełknąć gorzką pigułkę prawdy o tym, że już nigdy nie usłyszy najdroższego głosiku Jasmine mówiącego : ,,kocham cię tatusiu’’. Powiem tylko tyle, łatwo jest w życiu myśleć poprawnie, kiedy wszystko układa się dobrze. Łatwo być humanistą, kiedy nie poznało się cierpienia i nieszczęścia. Nie wiem, jak ja bym się zachowała na miejscu głównego bohatera. Czy także pałałabym chęcią zemsty i mordu, czy może jednak jak Sylvia zamknęłabym się w kokonie bólu i żałoby.

,,- A więc Hamel stał się potworem?
-Stał się zbyt ludzki. Nie ma nic potworniejszego’’.


Bardzo gorąco polecam zapoznać się z książką ,, Oko za oko’’. Jest to horror z najwyższej półki ukazujący psychologiczne aspekty dające wiele do myślenia i wzbudzające ogromne sprzeczności. Jestem pewna, że na długo historia powieści pozostanie w waszej pamięci. Zobacz sam, jak pod pozorem szczerego człowieczeństwa kryje się najgorszy z katów i odpowiedz na pytanie: po której stronie sprawiedliwości ty staniesz- ludzkiej czy urzędowej ?

                         Trailer filmu nakręconego na podstawie powieści (2010).

moja ocena 6+ / 6

                   Recenzja napisana dla serwisu KOSTNICA.


********************************************************************
Patrick Senecal (ur. 20 października 1967 w Drummondville ) scenarzysta i pisarz grozy. Wielu krytyków porównuje go z Stephenem Kingiem. Ukończył studia licencjackie w języku francuskim, Studia na Uniwersytecie w Montrealu, uczył przez kilka lat literatury, filmu i teatru CEGEP de Drummondville....  Wydał w 1994r. pierwszą powieść grozy: 5150 Elm Street. W 1997r. w teatrze Unicorn w Montrealu wystawił swoją pierwszą sztukę, przygody inspektora Hector. Jego trzecia powieść, Na progu (Alire, 1998), zdobyła entuzjastyczne recenzje i zainspirowała do filmu fabularnego w reżyserii Erica Tessiera, z Michelem Côté i Patrick Huard. Jego ostatnia powieść Hell.com jest dostępna w księgarniach od 27 sierpnia 2009r

31 komentarzy:

  1. Tej książki nie znam, co prawda, ale za to czytałam Na progu, tajemniczą historię młodego pisarza, który trafia do szpitala dla chorych psychicznie i staje się nie lada wyzwaniem dla lekarza, który zajmuje się jego sprawą. Książka rewelacyjna i aż wciska w fotel.

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj, umiesz zachęcić. Emocje udało Ci się przekazać świetnie, a jak w książce czeka mnie ich o wiele więcej to na pewno sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetna recenzja! Tak mnie zachęciłaś, że bardzo chętnie sięgnę!

    OdpowiedzUsuń
  4. Kusicielka:D. I to jaka skuteczna, bo książkę wprost muszę przeczytać:)
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  5. @Edyta- to jest moja pierwsza książka tego autora, ale zapewniam cię, że nie ostatnia. Bardzo wyryła mi się w pamięć i myślę, że ,,Na progu'' oraz inne dzieła Senecala także będą na wysokim poziomie.

    @Mery- w tej książce czeka cię największa dawka emocji jaką może sobie fan horrorów wyobrazić. Przekonaj się o tym sama.

    @Catalina-cieszę się, gdyż ,,Oko za oko'' jest naprawdę niepowtarzalną i jedyną w swoim rodzaju książką.

    @kasandra_85- musisz przeczytać, bo jest to tak emocjonująca pozycja, że nie sposób przejść koło niej obojętnie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Coś naprawdę przerażającego !!!
    Dlatego koniecznie muszę się zapoznać z tą książką !

    OdpowiedzUsuń
  7. WOW, no to pojechałaś! Z wielką radością sięgnę po tak przerażający horror:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Litości!, nie wiem czy przetrwam taką książkę, ale przekręcę się jeśli jej nie przeczytam - w końcu takie klimaty to ja lubię ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. @toska82- ,,Oko za oko'' jest naprawdę przerażającą lektura dla ludzi o mocnych nerwach, lecz mimo to warto go przeczytać.

    @Isadora-ano pojechałam. Po tak mocnej lekturze musiałam oddać wam choć cząstkę mych emocji a było ich cały wulkan.

    @Natula- he he, zapowiadałam ci, że zaskoczę cię niedługo fajnym, mocnym i naprawdę wartym poznania kawałkiem. I oto masz przed sobą niepowtarzalną książkę ,,Oko za Oko''.

    OdpowiedzUsuń
  10. Cóż, jako chrześcijanka powinnam powiedzieć, że nie wolno odpłacać złem za zło, ale tylko Bóg wie, do czego zdolni są ludzie w skrajnej rozpaczy. Mogłaby mi się podobać. Właściwie podobałaby mi się na pewno :))

    OdpowiedzUsuń
  11. Pięknie zrecenzowałaś tę książkę. Zainteresowałaś mnie...

    OdpowiedzUsuń
  12. Niestety nie dla mnie, a przynajmniej nie teraz...

    OdpowiedzUsuń
  13. Rzadko czytam horrory,ale ten wyjątkowo bardzo mnie zaciekawił i chyba po niego sięgnę;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Widzę, że znalazłaś coś, co cyrysia lubi najbardziej :):) Dużo obrzydliwości + psychologiczna głębia ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Fantastyczna książka!
    Uwielbiam horrory i na 1000% przeczytam książkę Patrick'a Senecal'a:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo lubię takie książka, z przyjemnością przeczytam. 6+? W takim razie niezwłocznie udaję się na poszukiwania :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Książki nie czytałam, ale twoja recenzja świetnie oddaje ten klimat grozy. Bez dwóch zdań, na pewno tę książkę przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  18. @Taki jest świat- skuś się, gdyż naprawdę warto. Ogromnie polecam.

    @limonka-powiem ci tylko tyle, że ja również mimo iż przeczytałam książkę ciągle się waham nie wiedząc po której stanąć stronie, ludzkiej sprawiedliwości czy urzędowej. Naprawdę ogromnie ciężki wybór, ale o tym sama poczytaj.

    @pisanyinaczej.blogspot.com- dziękuję za miłe słowa. Wiele to dla mnie znaczy. Co do książki polecam bardzo, gdyż historia wzbudza ogromne kontrowersje i wywołuje całą lawinę emocji.

    @Gosiarella-rozumiem i nie nalegam. Jest to pozycja bardzo ciężkiego kalibru i nie każdy będzie w stanie się z nią zmierzyć.

    @Miravelle- uwierz mi na słowo, że nie zapomnisz tej powieści.

    @Avo_lusion- oj tak, wreszcie trafił swój na swego:-) Dawno nie spotkałam takiej obrzydliwe dobrej książki ;-)

    @Sarenkasarna- he he, wiedziałam, że w końcu trafię w twój czytelniczy gust ;-)

    @Ewa- uwierz, że ta wysoka nota jest jak najbardziej uzasadniona.

    @Gabrielle_- rzadko jest coś mnie w stanie zadowolić a ta książka spełniła moje oczekiwania w 100% dlatego taka wysoka ocena.

    @sylvia- serdecznie polecam, ponieważ jest to horror z najwyższej półki.

    OdpowiedzUsuń
  19. Wciąż jeszcze nie mogę się tak do końca przekonać do horrorów - chociaż ostatnio kupiłam książkę Kinga i nawet mam zamiar ją przeczytać ;) - ale to chyba dlatego, że zawsze miałam z nimi styczność w wersji ekranowej, a tak jakoś średnio przypadła mi do gustu. No cóż, pora zacząć nadrabiać gatunkowe zaległości :)

    OdpowiedzUsuń
  20. No kochana, widzę, że nie mam wyjścia. Będę musiała ją przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ogromnie interesujący i dyskusyjny temat, nie wiem, po czyjej stronie bym się opowiedziała. Z jednej strony rozumiem żal ojca, ale tortury nie zwrócą mu córki...

    OdpowiedzUsuń
  22. Aj aj, kocham takie książki :D. Muszę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  23. @giffin- ja natomiast ciągle mam awersje do fantastyki, lecz przełamuje się stopniowo i wierzę, że ty także polubisz horrory a ten obecny w szczególności.

    @Kornelia- oj nie masz jednak wyjścia i koniecznie przeczytaj ,,Oko za oko'', gdyż warto.

    @Dusia- z pewnością masz racje, lecz ja osobiście jestem bardzo emocjonalną osobą i jeśli ktoś by zrobił krzywdę mojemu dziecku, to nie zawahałabym się odpłacić pięknym za nadobne, by choć po części sprawca poczuł ten ból, który sprawił swej ofierze. Takie jest moje zdanie, choć wiele osób się z tym nie zgadza.

    @Caroline Ratliff- skoro kochasz, to rzeczywiście musisz przeczytać koniecznie ,,Oko za oko'', bo jest fenomenalna.

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo mnie zachęciłaś swoją recenzją, nie słyszałam o tym autorze wcześniej, ale muszę to nadrobić. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  25. "Oko za oko" ma nawet fajną okładkę :) A co do fabuły... no cóż... uwielbiam takie książki a Twoja recenzja mnie całkowicie zachęciła, także liczę na to,że znajdę książkę w bibliotece, bo ostatnio u mnie krucho.

    OdpowiedzUsuń
  26. Twoja recenzja naprawdę mocno mną wstrząsneła. Czuję, że książka jest zbyt "potworna" dla mnie, jednak na słowo honoru, wierzę Ci, że jest to horror z najwyższej półki.

    OdpowiedzUsuń
  27. @Dosiak- także nie słyszałam o tym autorze, lecz teraz to się zmieni, bo jestem zauroczona jego twórczością.

    @miqaisonfire- mi też się okładka podoba nawet, ale za to treść jest mega niepowtarzalna.

    @poduszkowietz- skoro nie czujesz się na siłach, to rzeczywiście nie zmuszam, bo jest to dość mocna i drastyczna książka.

    OdpowiedzUsuń
  28. Muszę! Po prostu muszę przeczytać tę książkę i obejrzeć film. Tak bardzo mnie zachęciłaś, że nie wyobrażam sobie, że tego nie zrobię. ! Historia musi być wstrząsająca i dająca ogromną dawkę emocji.

    Pozdrawiam, Klaudyna.

    OdpowiedzUsuń
  29. @Klaudyna- naprawdę polecam ci i film i książkę, gdyż jest niepowtarzalny i pełen najwyższych emocji.

    OdpowiedzUsuń

Zaglądaj, czytaj, przegryzaj moje słowa, ale wychodząc, zostaw po sobie niezatarty ślad swojej obecności...