Nigdy nie daj sobie wmówić, że Twoje życie nie ma sensu, że jest pozbawione wartości. To nieprawda. Ludzie, którzy to mówią, starają się leczyć własne rany, raniąc innych. Im to nie pomoże. Tobie, jeśli na to pozwolisz, może zaszkodzić. [Marcin Kaczmarczyk] ❤

niedziela, 24 czerwca 2012

Mroczna rzeczywistość.


Marzyciele i Pokutnicy

 Krzysztof Spadło

wydawnictwo: Novae Res
data wydania: kwiecień 2012
ISBN: 978-83-7722-399-4
liczba stron: 344





          Czy zwykła szara codzienność może zawierać w sobie drugie, mroczne dno? Okazuje się, że tak. Takie tajemnicze oblicze współczesnej Polski zobrazował Krzysztof Spadło, autor debiutanckiej powieści ,,Marzyciele i Pokutnicy’’. Powyższa pozycja, to zbiór dziesięciu różnorodnych opowiadań :  „Przewoźnik”, „Piętno morfeusza”, „W imię twoje”, „Chłopiec w czapeczce z daszkiem”, „Oczy”, „Absolutny hit!”, „Mroczny łańcuch”, „Niepokorni”, „Kopacze” oraz „Szczęściarz”.

Wszystkie historie zawarte w ,,Marzycielach i Pokutnicach’’ na swój indywidualny sposób intrygują, porażają, fascynują i zmuszają do refleksji. Autor z niezwykłym pietyzmem i dbałością o szczegóły wprowadził mnie w realny świat nasączony mistycznymi akcentami. Barwne, plastyczne opisy, dosadne dialogi, wartka akcja oraz prosty, swobodny styl narracji spotęgował moje wizualne doznania tak, że z nieustannym zainteresowaniem śledziłam przebieg fabuły każdej historii do samego końca.

Większość z nas nie lubi opowiadań, ponieważ zawierają w sobie krótką, zwięzłą treść, lecz w wyżej wymienionej antologii w dużej mierze przeważa fascynująca dłuższa proza pełna specyficznych, mocnych doznań.  Na szczególnie uznanie zasługują tutaj sylwetki głównych bohaterów. Ich psychologiczny wizerunek został w najdrobniejszych detalach znakomicie wykreowany. Czy losy zwykłego emeryta, zakonnicy, staruszki bądź sieroty mogą kogokolwiek zaciekawić? Krzysztofowi Spadło bez problemu się to udało. Niezwykle umiejętnie zmanipulował egzystencje tych osób powodując emocjonalną plejadę niebywałych zdarzeń. Nie są to jednak ludzie o nadprzyrodzonych mocach, wręcz przeciwnie, ujmują są prostotą i normalnością zachowań, ale nieoczekiwane epizody pojawiające się w ich życiu powodują ekscytujący, przerażający chaos.

Całokształt dzieła Krzysztofa Spadło stanowi bardzo dobrą, nowatorską pozycje, w której widać duży potencjał autora i jego znakomitą wyobraźnię. Zlepek różnych gatunków m.in. fantastki, horroru, dramatu, thrillera, sci-fi  idealnie ze sobą harmonizuje tworząc doskonałą, tajemniczą wizję przenikania dwóch światów, rzeczywistego, namacalnego z metafizycznym.

Wszystkim bez wyjątku polecam przeczytać ,,Marzyciele i Pokutnicy’’. To książka pełna przygody, komedii, grozy i zjawisk paranormalnych. Każda odrębna historia zapewnia dużą dawkę emocji i napięcia, czarując swym klimatem i charakterem. Jestem pewna, że przypadną wam one do gustu, tak jak i mnie. Zapraszam.

moja ocena 5 / 6

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości wydawnictwa Novae Res. 

____________________________________________________________
Krzysztof Spadło urodził się 29.11.1967 w Kędzierzynie.
Natomiast od kilku lat mieszka z rodziną w malowniczej, norweskiej miejscowości która nazywa się Risør.
Zainteresowania autora orbitują wokół szerokiego pojęcia zwanego SZTUKĄ - literatura, muzyka, malarstwo i film.
Blog autora: KLIK.

51 komentarzy:

  1. poszukam jej, zapowiada się ciekawie. :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Z opowiadaniami jestem na bakier, ale jak mi ta książka wpadnie w ręce, to przeczytam :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Rzeczywiście, brzmi bardzo interesująco. Rozejrzę się za tą książką :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Poszukać poszukam, ale denerwują mnie książki złożone z kilku różnych opowiadań...

    OdpowiedzUsuń
  5. Zazwyczaj opowiadań nie czytam, ale skoro chwalisz, to chętnie zobaczę czy i mnie przypadłyby do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja bardzo lubię opowiadania. Waśnie czytam "Zatrute pióra" i bardzo mi się podobają. Myślę, że i ten zbiór by mi się spodobał :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Interesujące, czuję się zachęcona:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Cassiel-poszukaj koniecznie. Sama zobaczysz, iż warto poznać tę książkę.

    binola-przeczytaj a zobaczysz, że nie będziesz żałować tej decyzji.

    Hanna-w rzeczywistości jest to bardzo ciekawa i mroczna antologia, którą gorąco polecam przeczytać.

    Meow-mnie też irytują opowiadania, ale w tej antologii wyjątkowo są długie, więc świetnie się je czyta. Polecam

    Dosiak-chwalę, bo jest naprawdę co chwalić. Przeczytaj koniecznie sama, to się przekonasz, jaka rewelacyjna jest ta książka.

    krainaczytania-też czytam właśnie ,,Zatrute pióra'' również szalenie mi się one podobają, ale powiem ci, że ,,Marzyciele i Pokutnicy'' są jeszcze lepsze, więc polecam graco ci je poznać.

    Isadora-bardzo się cieszę i wierzę, że powyższa antologia przypadnie ci do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Będę o niej pamiętać i jak się trafi okazja to na pewno przeczytam !

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo chcę przeczytać! Intrygująca tematyka, świetna okładka, no i zachęcająca recenzja ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. od pewnego czasu mam ją na oku i mam nadzieję, że uda się ją przeczytać ;-)

    OdpowiedzUsuń
  12. toska82-wierzę, że okazja nabycia tej książki trafi ci się szybciej niż myślisz.

    Catalina-cieszę się, że jesteś zdecydowana przeczytać ,,Marzycieli i Pokutników''. To naprawdę dobra decyzja i będziesz z niej zadowolona.

    alison2-też mam nadzieję, że uda ci się szybko dorwać w swoje ręce ową antologię i przeczytać. Powodzenia życzę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Zachęciłaś mnie. Może się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Dam temu zbiorowi szansę.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  15. Sci-fi czy thriller są to gatunki zupełnie mi obce, więc będę się od nich trzymał z daleka.

    OdpowiedzUsuń
  16. Aleksnadra-skuś się koniecznie, gdyż naprawdę warto przeczytać dzieło Krzysztofa Spadło.

    little.decoy7-ogromnie się cieszę i jestem przekonana, że powyższy zbiór opowiadań przypadnie ci bardzo do gustu.

    Chabrowa-super. Pozostaje mi więc życzyć ci owocnych poszukiwań i mega wrażeń podczas czytania ,,Marzycieli i Pokutników''

    Jędrzej44-szkoda, gdyż w wykonaniu Krzysztofa Spadło owe gatunki przedstawiają się rewelacyjnie, więc może jednak dasz się skusić?

    OdpowiedzUsuń
  17. Póki co wstrzymam się z tą książką. Za mało czasu, za dużo zaległości;)
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  18. Tak jak piszesz, nie wszyscy przepadają za opowiadaniami, ja m. in. zaliczam się do tej grupy, ale jestem też zdania, że nie można się szufladkować :) Także, jeśli będę miała okazję, to sięgnę po tę książkę. Recenzja w każdym razie zachęcająca :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Skoro są długie, to może zajrzę. A nuż będzie mi się wydawało, że czytam kilka książek jedna po drugiej? :D

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam.

    Chciałabym serdecznie zaprosić Ciebie, oraz osoby, które przeczytają ten komentarz, na losowanie odbywające się na moim blogu. Jest to pierwsze z wielu, które zamierzam przeprowadzić. Ma ona za zadanie odnaleźć nowych właścicieli dla książek, które zostały zapomniane. Zerknij i zapoznaj się z zasadami!

    Pozdrawiam serdecznie.
    Łędina z Wielkiej Biblioteki Ossus.

    OdpowiedzUsuń
  21. kasandra_85-rozumiem cię. U mnie zresztą jest podobnie, więc nie nalegam na nic.

    Sylwia_85-ja też swego czasu miałam awersje do opowiadań, ale ostatnio coraz chętniej po nie sięgam, bo są naprawdę coraz lepsze.

    Meow-powiem ci, że sama byłam zdziwiona tymi opowiadaniami, gdyż nie są one króciutkie, wręcz przeciwnie, ale o tym musisz przekonać się sama.

    Łędina-dziękuję za zaproszenie. Z chęcią skorzystam.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  22. Różnorodność i wysoki poziom. Widzę, że warto sięgnąć po tą antologię.;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Osobiście sama bym nie sięgnęła po tę książkę, ale po twojej recenzji...będę szukać :D

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie byłam nią zainteresowana... Do czasu, gdy przeczytałam Twoją recenzję ;). Zapowiada się ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  25. Kolejna bardzo ciekawa propozycja na Twoim blogu! Super:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Oj, ciężki orzech do zgryzienia mam teraz. Bardzo zaciekawiłaś mnie tą książką i czuję się zachęcona do jej przeczytania, ale nie przepadam za antologiami, a i ten miks gatunkowy niezupełnie do mnie przemawia, więc sama nie wiem. Może przeczytam za jakiś czas. :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  27. Nika-oczywiście, że warto sięgnąć po tę antologię. To naprawdę dobrze napinany zbiór opowiadań. Polecam.

    Larysa-bardzo się cieszę, że cię zachęciłam do tej książki. Zobaczysz, że przypadnie ci ona do gustu przy bliższym poznaniu.

    Caroline Ratliff-w rzeczywistości jest również bardzo ciekawie i niemal wszystkie historie zawarte w ,,Marzycielach i Pokutnikach'' porażają swoją niebywałą fabułą. Polecam.

    Avo_lusion-ciekawa oj ciekawa. Sama byłam zdziwiona, że tak pozytywnie odebrałam najnowsze dzieło Krzysztofa Spadło i ciebie również zachęcam do jego poznania.

    Nati-czasem ,,nie taki diabeł straszny, jak go malują'', więc może jednak skuś się na ,,Marzycieli i pokutników'', gdyż kto wie? może będziesz tą pozycją zauroczona tak, jak ja. Zapraszam.

    OdpowiedzUsuń
  28. Chyba spasuję, nie przepadam za polskimi opowiadaniami...
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  29. Mocno mnie zachęciłaś do tej książki. Nie przepadam za opowiadaniami, ale pochlebna recenzja i magiczna okładka zrobiły swoje.

    OdpowiedzUsuń
  30. Rzadko czytam opowiadania, więc raczej odpuszczę. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Lubie opowiadania, a jeśli są napisane z gracją i właściwym napięciem, to dlaczego nie...
    Miłego dnia, u mnie pada, ale może u Ciebie zaświeci Słońce :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Cinnamon-szkoda, ponieważ ja ostatnio zauważyłam, iż opowiadania w wykonaniu naszych rodzimych pisarzy są lepsze od zagranicznych.

    Scarlett-ogromnie się cieszę i wierzę, że powyższy zbiór opowiadań bardzo ci się spodoba. Życzę zatem wielu wrażeń podczas czytania ,,Marzycieli i Pokutników''.

    Ewa-szkoda, ale rozumiem cię i nie nalegam.

    Natula-zapewniam cię, że powyższa antologia napisana jest z gracją i elektryzującym napięciem, więc śmiało możesz ją szukać i czytać.
    ps. u mnie bardzo wietrznie, ale nawet pogodnie.

    OdpowiedzUsuń
  33. Okładka przypomina mi jakieś astrofizyczne bujdy :P Sama książka nie brzmi źle, chociaż za opowiadaniami nie przepadam...

    OdpowiedzUsuń
  34. Aj, jeszcze nie czytałam, ale zaciekawiłaś mnie i z przyjemnością po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Mam jeszcze przed sobą tę książkę :) Ale jestem do niej bardzo pozytywnie nastawiona :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Immora-rzeczywiście okładka jest nieco dziwna i raczej do treści aż tak bardzo moim zdaniem nie pasuje, ale za to polecam poznać cały zbiór tych opowiadań, gdyż naprawdę są one ciekawie napisane.

    Tristezza-sięgnij koniecznie. Sama się wtedy przekonasz, że warto.

    Fuzja-ogromnie jestem ciekawa twoich wrażeń po przeczytaniu ,,Marzycieli i Pokutników''. Jak będziesz już po lekturze tej książki, to czekam na recenzje.

    OdpowiedzUsuń
  37. Niedługo będę miała okazje czytać, więc okaże się czy wyrobie sobie równie dobre zdanie na temat tej pozycji ;D

    OdpowiedzUsuń
  38. Z pewnością nie jest to książka dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  39. Dominika Anna-w rzeczywistości też tak jest, dlatego gorąco zachęcam do przeczytania ,,Marzycieli i Pokutników''.

    Meme-czekam zatem niecierpliwie na twoją recenzje. Chętnie ją przeczytam i porównam nasze wspólne wrażenia po tej lekturze.

    Blueberry-ok, rozumiem, więc nie nalegam na nic.

    OdpowiedzUsuń
  40. Rzeczywiście masz rację, że nie każdy lubi opowiadania. Ja na przykład zawsze się obawiam, że będzie mi czegoś brakować, że będzie za krótko. Do tego zbioru jednak podeszłabym po Twojej recenzji ze spokojem.

    OdpowiedzUsuń
  41. Cieszę się, że literatura polska ciągle ubogaca się w nowe, ciekawe tytuły ;) O tej książce słyszałam już naprawdę bardzo, bardzo dużo. Cieszę się, że przypadła ci do gustu, bo sama mam ją w planach :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Po pierwsze ciekawy tytuł. Z tego co mówisz książka musi być faktycznie ciekawa i inna od wszystkich, ale chyba nie jestem teraz w nastroju na takie. Jednak będę ją miała na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń
  43. poduszkowietz-też nie lubię opowiadań właśnie z tego względu, że są bardzo króciutkie, ale w tym przypadku jest zupełnie inaczej, dlatego możesz śmiało sięgać po tę książkę.

    giffin-,,Marzyciele i Pokutnicy'' bardzo przypadli mi do gustu i wierzę, że tobie również ta książka się spodoba. Czekam na wrażenia z tejże lektury.

    Olen-powyższa antologia rzeczywiście jest bardzo ciekawa i polecam ci ją przeczytać, jak nie teraz, to może później.

    OdpowiedzUsuń
  44. s-f i fantastyka nie bardzo mnie do siebie przekonują, dlatego ten zbiór opowiadań sobie daruje.

    OdpowiedzUsuń
  45. Czytałam i popieram Twoją recenzję.

    A każdego zainteresowanego zapraszam do wzięcia udziału w moim konkursie w którym do wygrania ta książka (wybacz za spam!)

    OdpowiedzUsuń
  46. Książka zapowiada się interesująco, po raz kolejny dla mnie:) Do opowiadań się przekonuję, nie dość, że toleruję to i zaczynam lubić. Dlatego tych sobie również nie odmówię.

    OdpowiedzUsuń
  47. Z tego co widzę książka zbiera pozytywne opinie i wydaje się być ciekawa, ale na chwilę obecną mam dużo innych książek, które zalegają od dłuższego czasu na półkach. Ale nie mówię jej ostatecznie nie.

    OdpowiedzUsuń
  48. Varia-powiem ci, że ja też jestem na bakier z tym gatunkiem a mimo to w ogóle nie odczułam, by w jakikolwiek sposób umniejszył moje zainteresowanie powyższą książką, wręcz przeciwnie, dlatego zachęcam cię jednak do sięgnięcia po ,,Marzycieli i Pokutników''.

    miqaisonfire-cieszę się, że mamy podobne pozytywne wrażenia po lekturze tejże książki i mam nadzieję, że osoba, która wygra ją w konkursie również będzie zadowolona.

    Mery-ja również coraz bardziej przekonuje się do opowiadań, gdyż są one na coraz to lepszym literackim poziomie. Powyższa antologia jest tego najlepszym przykładem, dlatego polecam ci ją serdecznie.

    Irena A. Bujak-rozumiem cię doskonale. Sama też ostatnio jestem nieco zawalona książkami, które muszę i chcę przeczytać.
    Mam nadzieję, że szybko uporasz się ze swoimi zaległościami i będziesz miała okazję poznać również ,,Marzycieli i Pokutników''. Polecam.

    OdpowiedzUsuń
  49. Wkrótce się z tą książką zapoznam, gdyż właśnie do mnie zmierza.

    OdpowiedzUsuń

Zaglądaj, czytaj, przegryzaj moje słowa, ale wychodząc, zostaw po sobie niezatarty ślad swojej obecności...