Nigdy nie daj sobie wmówić, że Twoje życie nie ma sensu, że jest pozbawione wartości. To nieprawda. Ludzie, którzy to mówią, starają się leczyć własne rany, raniąc innych. Im to nie pomoże. Tobie, jeśli na to pozwolisz, może zaszkodzić. [Marcin Kaczmarczyk] ❤

wtorek, 9 czerwca 2015

Zawsze z Tobą (patronat)


Co, jeśli…
Rebecca Donovan


Wydawnictwo: Feeria
Data premiery: 18 czerwiec
Ilość stron: 380
Ocena: 5/6
Patronat: LITERACKI ŚWIAT CYRYSI








     Pewnego dnia tysiące mil od rodzinnego miasta Cal Logan dostrzega w kawiarni swoją najlepszą przyjaciółkę z dzieciństwa, która klika lat temu zniknęła z jego życia.

''Ta dziewczyna wygląda dokładnie jak Nicole Bentley…''

  Jednak okazuje się, że to
Nyelle Preston - ktoś zupełnie inny. Na pierwszy rzut oka wygląda dokładnie jak Nicole, ale zachowuje się całkowicie inaczej. Zaintrygowany Cal postanawia poznać bliżej tajemniczą dziewczynę. Co z tego dalej wyniknie? 

  Rebecca Donovan to autorka cenionej przez czytelników serii ''Oddechy'', która zyskała status bestsellera ''USA Today''. Jest absolwentką Uniwersytetu Missouri, razem z synem mieszka w niewielkim miasteczku na terenie stanu Massachusetts. Fascynuje ją złożoność życia, uwielbia muzykę i chciałaby chociaż raz spróbować niemal wszystkiego.


  Wszystkie dotychczas wydane w Polsce powieści pisarki szalenie mi się podobały. A jak jest tym razem? Przyznam szczerze, spodziewałam się czegoś bardziej spektakularnego. Zabrakło przysłowiowej ''wisienki na torcie'', która rozszarpałaby moje serce na kawałki.


  Fabuła brzmi interesująco i dość nietypowo. Cal studiuje w Crenshaw. Pewnego dnia przypadkowo spotyka dziewczynę łudząco podobną do jego sympatii z dziecięcych lat, z którą od dawna nie utrzymuje kontaktu.


''– Przysięgam, to była ona. A poza tym skąd mamy wiedzieć, czy naprawdę studiuje na Harvardzie? Od matury nikt z nią nie rozmawiał''.

  Niestety to pomyłka, gdyż Nyelle nie zna żadnej Nicole, ani tym bardziej Cala. O co w tym wszystkim chodzi? Autorka stworzyła enigmatyczną historię pełną zakrętów i niejasnych znaków, która niemal do samego końca trzyma w niepewności i zawieszeniu. Dwie dziewczyny wyglądające prawie identycznie. Tyle tylko, że mają odmienne osobowości. Nicole zawsze była nieśmiała, grzeczna i ułożona, a Nyelle jest pełna energii i zwariowanych pomysłów. Byłam przygotowana na różne warianty np. spodziewałam się, że Nyelle uległa wypadkowi i doznała urazu głowy, który spowodował amnezję, i w efekcie zmienił się jej charakter, ewentualnie jest jakąś nieznaną krewną Bentley. Jednak moje założenia okazały się błędne. W rzeczywistości nic nie jest takie, jakim się wydaje. Nie mogę nic więcej zdradzić, by nie zepsuć nikomu przyjemności czytania.


  To wciągająca, wielowarstwowa opowieść o życiu bez ograniczania cudzej wolności czy dobra, narzucania rygorów i zasad. Autorka wybrała nie najłatwiejszy sposób prowadzenia fabuły. Bieżące wydarzenia przedstawione z kilku perspektyw, przeplatają się z licznymi retrospekcjami, które zgrabnie mieszają się ze sobą, zazębiają się, tworząc kompozycyjną całość. Dzięki temu niemal równocześnie śledzimy interakcje między Calem a Nyelle oraz stopniowo i z rozmysłem poznajemy przeszłość Nicole, począwszy od czwartej klasy podstawówki aż do ostatniej klasy liceum. W międzyczasie zagłębiamy się również w punkt widzenia Richelle – wspólnej przyjaciółki Cala i Nicole, co czyni historię prostą i zawiłą równolegle.


'''
  Nie sposób nie wspomnieć o bohaterach - są sympatyczni, wyraziści, nie miałam problemu z ich odbiorem. Aczkolwiek moim zdaniem sylwetka Cala została potraktowana nieco po macoszemu. Zdecydowanie za mało w nim charakteru: jest miły, serdeczny, ale brak mu odwagi i stanowczości. Za to Nyelle wyróżnia się barwną osobowością: turla się z górek, wspina po drzewach, bije pięścią facetów, dla zabawy zakłada suknię ślubną, odwiedza bezdomnych w schronisku i chore dzieci w szpitalach. W skrócie - żyje chwilą, chwyta każdy dzień i nigdy niczego nie żałuje. Natomiast z fragmentów dzieciństwa Nicole, wyłania się obraz bojaźliwej dziewczynki z nienagannym zachowaniem, która zgodnie z oczekiwaniami rodziców musi być perfekcyjna w każdym calu. Wszystko ma jednak swoje granice. Dlatego pewnego dnia dochodzi do rodzinnej awantury.

''– A co, jeśli mam już dość odgrywania roli waszej perfekcyjnej córeczki? – Jej głos był
gniewny i napięty, jakby wypowiadanie tych słów sprawiało jej fizyczny ból.
– Nicole, przestań natychmiast! – rozległ się niski, dudniący bas pana Bentleya. – Co ty wyprawiasz?''

  Jakie będą konsekwencje młodzieńczego buntu i gniewu? Ten wątek stanowi cenną lekcję dla wielu rodziców, którzy w  pogoni za pragnieniem uszczęśliwienia dziecka, zamykają go w kokonie własnych wymagań i oczekiwań. Nie można na siłę i za wszelką cenę kierować czyimś życiem. Bo każdy człowiek ma prawo żyć tak jak chce, myśli i czuje. I mieć oparcie w bliskich osobach, zwłaszcza w rodzinie. W przeciwnym razie może dojść do jakiegoś nieszczęścia.

  Ogólnie rzecz biorąc - książka bardzo mi się podoba. Ma swój urok i czar. Całość napisana jest lekko, barwnym i plastycznym językiem. Akcja toczy się spokojnym rytmem, lecz nie męczy ani nie nuży. Wątek miłosny jest bardzo subtelny, naturalny, tak jakby gdzieś w tle. Zakończenie zmierzające do jednego celu - rozwiązania zagadki, niesamowicie mnie zaskoczyło. Nie przypuszczałam, że sprawy przybiorą tak nietypowy obrót.


  Podsumowując - piękna, przejmująca, owiana nutką tajemniczości i pozytywnego szaleństwa powieść o miłości, przyjaźni, stracie i dojrzewaniu, a także o poszukiwaniu szczęścia, docenianiu każdej chwili życia i wykorzystywaniu drugiej szansy, którą daje nam los. Myślę, że każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Polecam wszystkim zainteresowanym.


*** 
Książkę można kupić w przedsprzedaży tutaj: KLIK
Wydawnictwo Feeria.

68 komentarzy:

  1. Fabuła wydaje się ciekawsza niż ta z "Oddechów". Myślę, że przeczytam. Świetna recenzja, jak zwykle.

    http://zakurzone-stronice.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fabuła faktycznie jest enigmatyczna i intrygująca. Myślę, że powinna przypaść ci do gustu. Polecam!
      Dziękuję także za słowa uznania pod adresem mojej recenzji.

      Usuń
  2. Najpierw bym musiała poznać wcześniejsze tomy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka ''Co, jeśli'' jest odrębną powieścią, niepowiązaną z serią ''Oddechy'.

      Usuń
  3. Nie miałam jeszcze okazji przeczytać żadnej książki tej autorki, ale mam nadzieję, że wkrótce uda mi się to zmienić, bo "Co, jeśli..." bardzo mnie ciekawi, tak samo jak seria "Oddechy".

    someculturewithme.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam zatem do sięgnięcia po twórczość Donovan. Jestem niemal pewna, że nie będziesz zawiedziona.

      Usuń
  4. Przyznam, że Oddechy średnio mnie interesowały, ale już powyższa powieść bardzo mnie ciekawi:) Co ukrywa główna bohaterka hmmm :)?

    OdpowiedzUsuń
  5. Raczje nie sięgnę, choć może ta poprzednia seria, Oddechy... Ogólnie to chciałabym jednak przeczytać coś z tego nurtu, choć nie jestem przekonana do żadnej książki. Ale jeżeli do którychś książek mam mniej oporu to chyba właśnie do książek Donovan.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na początek polecam serię ''Oddechy'', która mnie urzekła bez reszty. A potem proponuje skusić się na powyższą pozycję, bo także jest godna uwagi.

      Usuń
  6. Trylogia Oddechy nie zachwyciła mnie tak jak Ciebie. Owszem poruszająca i wzruszająca ale nie do końca tego oczekiwałam. Co jeśli chciałabym przeczytać i zobaczyć czy autorka może mnie czymś jeszcze zaskoczyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja jak wiesz, byłam zachwycona trylogią 'Oddechy''. Natomiast ''Co, jeśli..'' jest ciekawą powieścią, ale oczekiwałam troszkę większego wow!

      Usuń
  7. Już się nie mogę doczekać kiedy sama będę mogła zmierzyć się z książką :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem strasznie ciekawa tej powieści, bo lubię pióro tej autorki:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak będę miała okazję, to przeczytam. I gratuluję kolejnego patronatu! Widzę, ze worek sie wysypał, i dobrze :) Oby tak dalej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam nadzieję, że okazja prędzej czy później zawita do Twoich drzwi :)
      Worek faktycznie odrobinę się wysypał i oby tak dalej było :)

      Usuń
  10. Lubię takie książki, więc jeśli będę miała okazję to na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Pierwszego tomu jeszcze nie czytałam :). Gratuluję patronatu.

    OdpowiedzUsuń
  12. Za Oddechy zamierzam zabrać się jesienią - przez lato nie będę miała czasu :(

    OdpowiedzUsuń
  13. Od dawna(również po Twoich recenzjach) mam ochotę na poznanie serii Oddechy. ;) Teraz jednak, gdy głośno jest o tej powieści, wciąż o niej myślę. Odrobinę ostudziłaś mój zapał, nadal jednak mnie ona ciekawi. ;) Może jakoś przeżyję to niedopracowanie postaci Cala.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też myślę, że przymkniesz oko na niedopracowanie postaci Cala, gdyż poza tym, całość prezentuje się naprawdę dobrze.

      Usuń
  14. Kolejna pozytywna recenzja, a więc muszę przeczytać i osobiście się przekonać :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo lubię styl autorki, więc myślę że dam się namówić na ten tytuł ;).
    Gratuluję patronatu!

    OdpowiedzUsuń
  16. Myślę, że to fajnie, że żaden z obstawianych przez Ciebie wariantów nie okazał się tym, który wybrała autorka. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Jeszcze nie skończyłam serii 'oddechy', ale juz jestem ciekawa tej nowości :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Do tej pory nie miałam ochoty na książki tej autorki. Jakoś mnie nie przekonywały, nie przyciągały. Trochę za sprawą okładek, są takie... Bez wyrazu. Niby ładne, niby skromne, subtelne, ale... Nie, nie przyciągają wzroku. Ale po "Co, jeśli..." sięgnę na pewno. :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie czytałam jeszcze serii ,,Oddechy", ale ta fabuła chyba bardziej mnie zainteresowała. Jestem ciekawa tego podobieństwa dwóch bohaterek.
    Gratuluję patronatu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro fabuła ''Co, jeśli...'' bardziej cię zainteresowała od serii ''Oddechy'', to gorąco zachęcam do lektury.
      Dziękuję za nadesłane gratulacje.

      Usuń
  20. Nie znam tej autorki, ale jeśli miałabym poznać, to chyba zaczęłabym od tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  21. Tym razem nie wiem, bo fabuła wydaje się ciekawa jednak ostatni tom serii "Oddechy" nie do końca mi się podobał i to mnie trochę odrzuca chwilowo od jej twórczości.

    OdpowiedzUsuń
  22. intrygująca propozycja:D lubię takie klimaty kurcze tu zagwozdki tu tajemnice tu niewiadoma:D

    OdpowiedzUsuń
  23. Oddechy były jedna z niewielu powieści new adult, którą polubiłam i stoi sobie bezpiecznie na mojej półce, być może tą też przeczytam :) Zachęciłaś mnie!

    OdpowiedzUsuń
  24. Gratuluję patronatu :) Lubię powieści z tajemnicą, szczególnie jeśli moje przypuszczenia się nie sprawdzają :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za nadesłane gratulacje.
      Też lubię powieści owiane tajemnicą :)

      Usuń
  25. Już nie mogę się doczekać kiedy sama ją przeczytam. I gratuluję patronatu :)
    Moje-ukochane-czytadelka

    OdpowiedzUsuń
  26. Powód by oddychać nie do końca mi przypadł do gustu, więc sądzę, że i ta historia by mnie nie kupiła, szczególnie, że twierdzisz, że zabrakło wisienki na torcie.

    OdpowiedzUsuń
  27. Na tę książkę zwróciłem uwagę już jakiś czas temu. Twoja recenzja tylko upewnia mnie w twierdzeniu, że muszę ją przeczytać! :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Nie znam twórczości autorki, ale mysle, że moglabym dać jej szansę :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Czytałam "Powód by oddychać" i książka bardzo mi się podobała. Muszę nadrobić pozostałe tomy, a po tą pozycję na pewno sięgnę :))
    Gratuluję patronatu :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie sięgnij po pozostałe tomy trylogii, bo są jeszcze lepsze niż pierwszy tom.
      Powyższą pozycję także polecam.
      Dziękuję za nadesłane gratulacje.

      Usuń
  30. Słyszałam, że książki autorki są wstrząsające, ale jeszcze nie miałam okazji żadnej przeczytać, ale w końcu na pewno to zmienię, chociaż myślę, że zacznę od tej, a nie od trylogii :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Gratuluję patronatu. :))
    Nie czytałam jeszcze nic tej autorki, do "Oddechów" jakoś mnie nie ciągnie, ale tę książkę chętnie przeczytam - a jeśli się spodoba, sięgnę też po "Powód by oddychać". :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za nadesłane gratulacje.
      Cieszę się, że ''Co, jeśli...'' wzbudziło Twoje zainteresowanie. Mam nadzieję, że owa lektura przypadnie ci do gustu.

      Usuń
  32. Jaka wysoka ocena, nie znam nic tej autorki, czas to chyba zmienić:)

    OdpowiedzUsuń
  33. Ciekawi mnie autorka bo wszyscy wychwalają "Oddechy". Może jednak zacznę od "Co, jeśli" ... :D

    Zapraszam do siebie
    http://to-read-or-not-to-read.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
  34. Cyrysiu, gratuluję kolejnego patronatu. A książka rzeczywiście jest intrygująca, coś dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za nadesłane gratulacje.
      A książkę polecam gorąco, bo jestem niemal pewna, że trafi w twój gust.

      Usuń
  35. W tym przypadku sobie odpuszczę - z prozą Donovan mi nie po drodze :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Serdecznie gratuluję patronatu! Fabuła faktycznie interesująca, aż nabrałam chęci na tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Jeszcze nie poznałam serii Oddechy, ale jak mi się spodoba pióro Donovan, to na pewno przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  38. Oddechy mam w planach, a teraz chce również przeczytać tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Ta trylogia nadal przede mną i ciągle mam wątpliwości czy po nią sięgnąć... :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Ta trylogia nadal przede mną i ciągle mam wątpliwości czy po nią sięgnąć... :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Raczej się nie skuszę, ale gratuluję patronatu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic na siłę :)
      Dziękuję za nadesłane gratulacje.

      Usuń
  42. Recenzja zachęcająca, ale Cyrysiu Ty szalejesz z tymi patronatami :) Gratuluję serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że moja recenzja wzbudziła Twoje zainteresowanie książką ''Co,jeśli...''. Taki był mój zamiar :)
      Dziękuję za nadesłane gratulacje.

      Usuń
  43. Patronatu gratuluję! :) A lektury nie mogę się już doczekać :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za nadesłane gratulacje.
      Mam nadzieje, że niebawem i Ty przeczytasz ''Co, jeśli..'' i przypadnie ci do gustu.

      Usuń
  44. Jestem szczerze zainteresowana tą książką i choć żałuję, że męskiemu bohaterowi brakuje... stanowczości, bo to właśnie cenię sobie w książkowych chłopakach, to jednak czuję, że całość mogłaby wzbudzić moje pozytywne uczucia, więc... kto wie? :)
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
  45. Gratuluję patronatu i jestem bardzo zainteresowana tą pozycja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za nadesłane gratulacje.
      Cieszę również, że książka wzbudziła Twoje zainteresowanie.

      Usuń

Zaglądaj, czytaj, przegryzaj moje słowa, ale wychodząc, zostaw po sobie niezatarty ślad swojej obecności...