Nigdy nie daj sobie wmówić, że Twoje życie nie ma sensu, że jest pozbawione wartości. To nieprawda. Ludzie, którzy to mówią, starają się leczyć własne rany, raniąc innych. Im to nie pomoże. Tobie, jeśli na to pozwolisz, może zaszkodzić. [Marcin Kaczmarczyk] ❤

wtorek, 9 czerwca 2020

''Pozerka'' J.Harrow

Pozerka
J. Harrow
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Data wydania: 2020-06-09
Liczba stron: 316
Ocena: 7+/10
Po pierwsze: ty decydujesz.
Po drugie: pamiętaj o uśmiechu.
Po trzecie: nie zakochuj się.
Potrafisz?...
   Magda jest atrakcyjną, niezależną kobietą. Już dawno obiecała sobie jedno: żadnego angażowania się w związki. Idealny mężczyzna to taki, który nie pyta, nie oczekuje miłości i... płaci. Chłodna materialistka i bezduszna kokietka ma jednak swoje słabości. Czy wysoki brunet, który gardzi takimi kobietami, dostrzeże w niej to, czego nie widzą inni? I czy Magda odważy się zdjąć maskę utkaną z pozorów i znów pokochać?
  
  ''Pozerka'' to druga powieść J. Harrow, autorki świetnie przyjętej przez czytelników Nieodpowiedniej dziewczyny. [opis wydawcy]

   J. Harrow to pseudonim polskiej autorki. Swoją przygodę z pisaniem zaczęła już w dzieciństwie, ale wówczas była to tylko rozrywka. Dzisiaj nadal jest to przede wszystkim rozrywka, bo głównie po to się tym zajęła – pisanie działa na nią relaksująco i terapeutycznie. Niemniej jednak postanowiła zaryzykować i pokazać swoją twórczość szerszemu gronu. W ten oto sposób za sprawą Wydawnictwa Zysk i S-ka na światło dzienne ujrzał jej debiut zatytułowany ''Nieodpowiednia dziewczyna''. Teraz przyszedł czas na kolejną powieść z pod jej pióra, czyli ''Pozerka''.

   Miałam okazję poznać debiut autorki, który wywarł na mnie ogromne wrażenie, dlatego z wielką chęcią sięgnęłam po jej najnowsze dzieło. Czy i tym razem jestem zachwycona? Powiem szczerze, że liczyłam na większy efekt WOW, niemniej jednak ogólnie jestem zadowolona z lektury, ponieważ nie trąci banalnością ani tanim moralizatorstwem. Przeciwnie. Mamy do czynienia z ciepłą, przejmującą historią o tym, co tak naprawdę jest w życiu ważne, potrzebne i dobre. Z całą pewnością każdy znajdzie tu coś dla siebie. 

   Poznajemy Magdę, młodą, niezależną singielkę, która pracuje na etacie w korporacji, a po godzinach dorabia sobie na wideoczatach. Z kolei jej życie prywatne opiera się głównie na niezobowiązujących spotkaniach z bogatymi mężczyznami. Można by rzecz, że jest interesowną, wyrachowaną modliszką żerującą na męskich portfelach. Czy faktycznie nie ma żadnych zahamowań i skrupułów moralnych? A może to precyzyjnie skonstruowana maska, za którą kryje się zupełnie inna osoba?

''Lubiła postrzegać siebie jako ekskluzywną profesjonalistkę, manipulantkę, czerpiącą ze swoich poczynań zarówno przyjemność, jak i dobra materialne. Bez zmuszania samej siebie do czegokolwiek.''

   Nieoczekiwanie na drodze Magdy pojawia się czarujący Robert, który postanawia poznać ją bliżej. Nie jest to jednak takie łatwe, ponieważ najpierw musi przedrzeć się przez mur, który dziewczyna wokół siebie zbudowała. Co z tego wyniknie? Jedno jest pewne. Kiedy w grę wchodzą uczucia, trudno o zachowanie zimnej krwi.

    To powieść pełna emocji, trudnych tematów, refleksji i pozytywnego przekazu. Dotyka takich zagadnień jak ukrywanie swojego prawdziwego „ja”, zmagania z demonami przeszłości, utrata zaufania, chęć niesienia pomocy tym, którzy często nadużywają dobrej woli innych, alkoholizm, hazard, depresja, brak akceptacji i miłości ze strony matki, nieprzepracowany żal, choroba nowotworowa, bezinteresowna pomoc, przełamywanie wewnętrznych lęków i obaw, odcinanie się od przeszłości oraz odkrywanie siebie w radosnej i spontanicznej codzienności. Szerokie spektrum poruszanych problemów czynią tę powieść wyjątkową i zdecydowanie godną polecenia.

   Na kartach powieści przewija się kilku bohaterów nakreślonych bardzo wyrazistą kreską i zróżnicowanych pod kątem osobowościowym. Wśród nich bezsprzecznie prym wiedzie Magda, która od samego początku budzi szereg skrajnych emocji. Z jednej strony wydaje się być bezduszną egoistką, marzącą jedynie o nowych, cudnych piersiach w bikini bez push-upu i funkcjonowaniu w dostatku. Ale z drugiej strony, kiedy już odkrywamy jej przeszłość, a zarazem poznajemy przyczynę jej zgorzknienia – przychodzi zrozumienie i współczucie. Jak się okazuje, pozory często bywają mylące. Niektórzy ludzie chowają się za fasadą kłamstwa, bojąc się kolejnych cierpień i zranienia. Wolą tkwić w zbudowanej przez siebie iluzji, niż skonfrontować z prawdą. Krótko mówiąc: nastawcie się na nieoczekiwaną wewnętrzną metamorfozę.

''Ta cała maskarada i chowanie się za murem, przed ludźmi, przed światem, a może i przed samą sobą… A wystarczyło spotkać jedną osobę, żeby wszystko się zmieniło. Żebym ja się zmieniła, przestała bać.''

   Nie sposób nie docenić autentycznego stylu pisania J. Harrow. Nie znajdziemy tutaj żadnych niespójności, przesadyzmu czy banalnych i ociekających sztucznością treści. Całość jest świetnie napisana, prostym i przystępnym językiem, który porywa od samego początku. Dodatkowym atutem są bardzo plastyczne opisy oraz naturalnie brzmiące dialogi. Tempo akcji w dużej mierze jest raczej spokojne, ale na brak zaskoczeń nie można narzekać. Niemniej jednak do pełnej satysfakcji zabrakło mi kilku drobnostek, np. troszeczkę bardziej rozwiniętego wątku romantycznego, szerszego ukazania relacji Magdy z jej byłym partnerem oraz jakiegoś wyjaśnienia dotyczącego dziwnego zachowania Piotra, męża Kai (przyjaciółki Magdy). Pomijając wszystkie wspomniane powyżej aspekty, powieść trzyma poziom i dostarcza naprawdę świetnej rozrywki. 

   Podsumowując: ''Pozerka'' to mądra i wartościowa opowieść o niełatwej ludzkiej egzystencji, pełnej wzniesień, upadków, pragnień, planów, marzeń i nadziei na lepsze jutro. Z właściwym sobie wdziękiem uświadamia nam, że  bez względu na wszystko warto walczyć o siebie, warto otwierać się na drugiego człowieka i warto dać szczęściu drugą szansę. Bo zazwyczaj po deszczu wychodzi słońce, a po bólu, smutkach i łzach, przychodzą lepsze czasy. Ta lektura skradnie Wasze serce! Przekonajcie się sami.

23 komentarze:

  1. Oj, Ja tym razem odpuszczę, ale będę polecać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie ciekawi postać głównej bohaterki! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrze, że ta książka skłania do refleksji. To lubię w tego typu powieściach.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wczoraj do mnie dotarła i dziś planuję spędzić wieczór w jej towarzystwie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam już parę recenzji tej książki. Wszystkie są pozytywne, ale ja teraz nie mam ochoty na tego typu historię i też nie mam czasu.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem ciekawa tej książki i czekam na jej premierę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam do nadrobienia debiut autorki. Tej książki też jestem ciekawa 😊

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak zawsze będę miała na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Rzadko sięgam ostatnio po takie powieści, ale tą czuję się zainteresowana.

    OdpowiedzUsuń
  10. nie bardzo czytuję takie pozycje:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak będę miała ochotę to może przeczytam :D


    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  12. Na razie mam inne plany czytelnicze.

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie jestem przekonana, ale nie mówię nie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Będę miała na uwadze ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ah ten strach przed odrzuceniem. Ale powiem wam, że nawet jak się jest nie materialistką ale racjonalistką z duszą romantyczki to trudno znaleźć drugą połowę.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie czytałam jeszcze książki w takich klimatach, może czas przeczytać :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie dla mnie, ale mam kogoś, komu na bank przypadnie do gustu ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Zaglądaj, czytaj, przegryzaj moje słowa, ale wychodząc, zostaw po sobie niezatarty ślad swojej obecności...