Nigdy nie daj sobie wmówić, że Twoje życie nie ma sensu, że jest pozbawione wartości. To nieprawda. Ludzie, którzy to mówią, starają się leczyć własne rany, raniąc innych. Im to nie pomoże. Tobie, jeśli na to pozwolisz, może zaszkodzić. [Marcin Kaczmarczyk] ❤

niedziela, 6 września 2015

Co się wczoraj stało?


CENTRAL PARK
Guillaume Musso

tytuł oryginału: CENTRAL PARK
tłumaczenie: Joanna Prądzyńska
liczba stron: 352
Data wydania:15 sierpnia

Ocena: 6/6






''Pragniemy prawdy, a znajdziemy w sobie tylko niepewność.''
Blaise Pascal, Myśli
  Nowy Jork, ósma rano. Alice - policjantka, i Gabriel - pianista, budzą się na ławce w samym środku Ramble, gęstego lasu, najdzikszego zakątka Central park, skuci ze sobą kajdankami. Oboje nie mają zielonego pojęcia jak się tu znaleźli. Ona poprzedniej nocy bawiła się z przyjaciółkami na Polach Elizejskich. A on dawał koncert z kolegami w kubie jazzowym w Dublinie. Jakby tego było mało koszula Alice splamiona jest czyjąś krwią, a z kieszeni jej kurtki wystaje cudza broń, w której brakuje jednego pocisku. O co w tym wszystkim chodzi? Skąd ta niespodziewana amnezja? Czy Alice dopuściła się jakieś zbrodni?

  ''Central Park'' to najnowsza powieść Guillaume Musso - mistrza thrillera i jednego z najpoczytniejszych pisarzy w historii literatury francuskiej. Autor, absolwent ekonomii, z zawodu nauczyciel. Debiutował w 2001 r. thrillerem ''Skidamarink'', doskonale przyjętym przez krytykę. Jego druga powieść – ''Potem...'' – zainspirowana wypadkiem samochodowym, z którego cudem uszedł z życiem, sprzedała się we Francji w nakładzie pół miliona egzemplarzy. W 2008 r. miał premierę film nakręcony na jej podstawie, z Johnem Malkovichem, Evangeline Lilly i Romainem Durisem w rolach głównych; w planach są trzy następne ekranizacje prozy Musso. Pisarz robi światową karierę. Świadczą o tym ogromne sukcesy jego kolejnych powieści – ''Uratuj mnie'', ''Będziesz tam?'', ''Ponieważ cię kocham'', ''Wrócę po ciebie'', ''Kim byłbym bez ciebie?'', ''Papierowa dziewczyna'', ''Telefon od anioła'', ''7 lat później'', ''Jutro'' i ''Central Park''. Posiada 20 milionów sprzedanych egzemplarzy oraz przekłady na 36 języków.

  Ostatnio nie miałam szczęścia do thrillerów, raz za razem czułam rozczarowanie. Mimo to postanowiłam sięgnąć po ''Central Park''. I to był celny strzał w dziesiątkę. Wprost jestem zachwycona. Pomysł na fabułę uważam za niezwykle oryginalny i nietuzinkowy, a jego wykonanie to istny majstersztyk. Mamy dwoje obcych sobie ludzi, z osobistymi problemami, którzy nagle stają przed wielką zagadką dotyczącą wydarzeń ostatnich 24 godzin. Nie pamiętają nic, czarna dziura. W zaistniałej sytuacji postanawiają wspólnie dociec, co im się przytrafiło. Jednak w miarę odkrywania poszczególnych elementów układanki, przychodzi coraz większy ... szok i zaskoczenie. Autor zapewnił nam psychoterapeutyczną łamigłówkę na najwyższym poziomie. Zgrabnie łączy elementy obyczajówki, kryminału, sensacji i thrillera prowadząc przez zawiły labirynt ludzkiej psychiki. Wspólnie z bohaterami przemierzamy ulice Nowego Jorku, aby wziąć udział mrożących krew żyłach eskapadzie. Nie zabraknie szalonych ucieczek, morderczych pościgów, tajemniczych znalezisk oraz innych zaskakujących smaczków. Im bliżej jesteśmy rozwiązania wszystkich sekretów, dojścia do ''prawdy'', tym więcej poplątanych wątków, zdarzeń i mylnych tropów. Dawno już nie czułam takiej emocjonalnej jazdy bez trzymanki.

   Znakomicie napisana, wciągająca i nieprzewidywalna powieść, według mnie spokojnie zadowoli najbardziej wybrednych koneserów gatunku. Nic tu nie jest pozostawione przypadkowi. Każdy szczegół został dopracowany z niezwykłą precyzją i harmonią.  Musso wie jak pisać, świetnie operuje słowem, ma swój niezaprzeczalny styl – lekki, ale za razem mocny w przekazie. Akcja jest wartka i dynamiczna, czasami przeplatana retrospekcjami z przeszłości Alice. Dzięki temu możemy bliżej poznać szczegóły jej dramatycznych przeżyć związanych z pewnym seryjnym mordercą, a tym samym lepiej zrozumieć jej obecne poczynania. Nie brak też błyskotliwych dialogów - cięte riposty, przekomarzania, gra słów, inteligentny humor, etc. A całości fajnie dopełnia optymistyczny epilog.

  Nie mogę również nie wspomnieć o bohaterach, są wyraziści, charakterni i niejednoznaczni. W szczególności Alice budziła mój podziw. Okaleczona przez los na kilka sposobów, dzielnie walczy o swoje. Jest zadziorna, wyszczekana, nieustępliwa, momentami egoistyczna, nie da sobą pomiatać. Z kolei Gabriel to człowiek o wielu obliczach. W sumie do samego końca nie wiadomo, z kim tak naprawdę mamy do czynienia. Ale nie zamierzam zdradzać Wam żadnych informacji o jego autentycznej tożsamości. Napiszę tylko, że razem stanowią istną mieszankę wybuchową. Dlatego też przygotujcie się na niezapomniane doznania.

  Co tu dużo pisać, rewelacja w każdym calu! Porywa od pierwszych stron, zdumiewa wymyślną intrygą, umiejętnie zwiększa adrenalinę i wlewa w nasze serca nadzieję, pokazując, że mimo przeciwności losu warto walczyć o lepsze jutro. Koniecznie musicie przeczytać – emocje i satysfakcja gwarantowana.


***
Wydawnictwo Albatros.

58 komentarzy:

  1. Choć tak pięknie przekonujesz i chwalisz, ja nie muszę się zastanawiać, bo już jestem po lekturze. Bawiłam się wybornie i w pełni rozumiem Twoje zachwyty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że w pełni podzielasz moje zachwyty.

      Usuń
  2. Moje totalne must read. Ja z kolei mam szczęście do thrillerów, trochę się rozbujałam w gatunku i dobrze mi z tym. Na Musso jeszcze się nie zawiodłam, genialny autor. Co mam powiedzieć, kupuję to! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja ostatnio trzy razy pod rząd się zawiodłam, dlatego bardzo sceptycznie podeszłam do ''Central Parku''. Na szczęście tym razem jestem w pełni zadowolona.

      Usuń
  3. OCh. Nie mogę się doczekać kiedy zapoznam się bliżej z "Central Parkiem." Musso to mistrz budowania napięcia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Po Musso sięgnęłam niedawno. Ta książka kusi ogromnie :)
    Moje-ukochane-czytadelka

    OdpowiedzUsuń
  5. Mogłam tę książkę zdobyć na pewnym portalu, ale ktoś był szybszy ode mnie. Ech... taka gratka przeszła mi koło nosa!

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie czytałam nic Musso, ale ta pozycja zapowiada się bardzo obiecująco. Może już mają ją w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeszcze nie zapoznałam się z twórczością tego autora, ale brzmi obiecująco :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Już od dłuższego czasu nie czytałam nic Musso, ale chętnie powrócę do jego twórczości. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Od kiedy usłyszałam o tej książce wiedziałam, że muszę ją przeczytać, co prawda nie miałam jeszcze okazji, ale mam nadzieję, że to się zmieni w najbliższym czasie;)

    www.ksiazkoholiczka94.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Wow, ależ mnie ta książka bardzo zainteresowała. Muszę ją koniecznie przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  11. Skoro jest taka dobra to warto po nią sięgnąć ;) Lubię intrygi :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Właśnie udało mi się wypożyczyć książę "Jutro" tego autora. Chciałam w ogóle go poznać od strony pisania. Jeśli mi się spodoba, zabiorę się też za tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ''Jutro'' czytałam i wspominam bardzo pozytywnie, aczkolwiek moim zdaniem ''Central Park'' jest o niebo lepszy.

      Usuń
  13. Nazwisko i książki tego autora bardzo często widuję w bibliotece, właściwie nie wiem czemu jeszcze się nie zapoznałam z jego twórczością, po Twojej recenzji myślę, że zacznę od "Central Park".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie sięgnij po ''Central Park''. Jak dla mnie to najlepsza powieść w dorobku pisarza.

      Usuń
  14. Na pewno się nad nią zastanowię! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Książki Musso mam w planach od dłuższego czasu, ale nie wiedziałam, że pisze aż tak dobrze. Na pewno będę miała duże wymagania :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Musso nie znam, ale zamysł na powieść jest intrygujący i mam wielką ochotę na lekturę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Małe pytanko - spodoba się facetom? :)

    OdpowiedzUsuń
  18. O! Ty i ja mamy trochę odmienne gusta jeśli chodzi o literaturę, więc niestety rzadko mam ochotę przeczytać recenzowaną przez Ciebie książkę, ale w tym wypadku, wydaje mi się, że powieść mi się spodoba! Czuje się zainteresowany! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, ostatnio odbiegłam od literatury grozy i fantastyki, ale myślę, że tym razem będziesz usatysfakcjonowany lekturą ''Central Parku''. To naprawdę kawał świetnego thrillera.

      Usuń
  19. Nie mam pojęcia, jak to się stało, że nigdy nie sięgnęłam po książkę autora Strasznie mnie kusi jego twórczość Muszę koniecznie kupić któryś tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Na pewno przeczytam, mam ją na półce :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Czytałam "Kim byłbym bez Ciebie" i bardzo mi się podobała ta powieść, więc z wielką chęcią przeczytałam też inne pozycje, niekoniecznie tylko "Central Park" ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Niedługo będę czytać kolejną książkę autora "Kim byłby bez Ciebie", a przez Ciebie recenzowany tytuł na pewno sięgnę. Musso w niesamowity sposób przedstawia swoje historie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Kim byłby bez Ciebie" czytałam i niestety średnio mi się podobał. Za to powyższy thriller w pełni mnie zachwycił i polecam go z czystym sumieniem.

      Usuń
  23. Wstyd się przyznać, ale nie znam jeszcze żadnej książki autora. Central Park to najlepszy powód by to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Uwielbiam książki Musso, więc "Central Park" na pewno przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  25. Po takiej recenzji i ocenie aż żal nie przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  26. Może i dobra, ale na tę chwilę nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie czytałam nic tego autora, koniecznie muszę nadrobić zaległości.

    OdpowiedzUsuń
  28. Rewelacyjna? To muszę przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo lubię książki Musso, chociaż muszę przyznać, że thrillera w jego wykonaniu nie czytałam, pewnie czas to zmienić, szczególnie że chwalisz nieprzewidywalną fabułę i nietuzinkowych bohaterów.

    OdpowiedzUsuń
  30. Czytałam wiele recenzji tej książki i szczerze mówiąc miałam mieszane uczucia. Jednak po Twojej recenzji chyba przeczytam z ciekawości :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Widzę, że ta książka to " jazda bez trzymanki" :) będę musiała koniecznie nabyć, bo lubię tego typu klimaty, jeszcze fakt, że autor jest Francuzem.. ach no więcej mi nie potrzeba! :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Czytałam do tej pory jedną książkę Musso - "Będziesz tam?" i choć nie zachwyciła mnie jakoś specjalnie, to była mi bardziej przyjazna w przyswajaniu, niż książka Sparksa, więc postanowiłam, że kiedyś dam jeszcze Musso szansę. I nadal myślę, że dam, a skoro tak dobrze oceniasz tą pozycję, mimo iż jest thrillerem, a ja thrillerów nie czytuję, myślę, że mogę dodać tę powieść na listę. :)
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również czytałam ''Będziesz tam?'' i faktycznie nie zachwyca. Za to powyższa powyższa bez wątpienia przypadnie ci do gustu.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  33. To książka, którą mam w planach :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Pomimo po moim niezbyt udanym pierwszym spotkaniu z tym autorem to chętnie przeczytam jakąś inną książkę Musso. Może sięgnę właśnie po tę :)

    Insane z przy-goracej-herbacie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też kilka razy byłam zawiedziona twórczością Musso, ale tym razem jest zupełnie inaczej i z czystym sumieniem polecam ''Central Park''. Na pewno się nie zawiedziesz.

      Usuń
  35. Ostatnio też nie mam szczęścia do czytanych książek, bo większość okazała się słaba lub przeciętna, więc myślę, że chętnie sięgnę po "Central Park", żeby wreszcie zatopić się w dobrej powieści. No i twórczość Musso kusi od dawna, więc to kolejny argument :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także ostatnio nie miałam szczęścia do dobrych książek, ale tym razem pełna satysfakcja. Polecam!

      Usuń
  36. U tego autora trochę przeszkadzają mi wątki nadprzyrodzone, ale wnioskuję, że tutaj tego nie ma, więc chętnie przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tym razem nie ma wątków nadprzyrodzonych i całe szczęście, bo też mi to trochę przeszkadza :)

      Usuń
  37. Na taki thriller to ja mam właśnie ochotę.

    OdpowiedzUsuń
  38. Zdecydowanie muszę książkę przeczytać. Pomysł na fabułę jest świetny. Jeśli autor wykorzystał cały potencjał tematu, Ty twierdzisz, że tak to thriller będzie z pierwszej półki :)
    http://biegiemdoksiazki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  39. Twoja rekomendacja jest tak zachęcająca, że na pewno niebawem kupię tą książkę i sama będę się nią zachwycać;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że moja opina skutecznie zachęciła cię do lektury ''Central Parku''. Na pewno się nie zawiedziesz.

      Usuń
  40. Przeczytam, gdy tylko będę mieć okazję. Recenzja mnie jak najbardziej przekonuje :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Mam tę książkę już w swoim wirtualnym koszyczku, z pewnością kupię ją jeszcze w tym miesiącu i niebawem przeczytam :) Twoja wspaniała rekomendacja tylko utwierdziła mnie w słuszności wyboru :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Mam ją i niedługo zabiorę się za jej czytanie :-)

    OdpowiedzUsuń

Zaglądaj, czytaj, przegryzaj moje słowa, ale wychodząc, zostaw po sobie niezatarty ślad swojej obecności...