Nigdy nie daj sobie wmówić, że Twoje życie nie ma sensu, że jest pozbawione wartości. To nieprawda. Ludzie, którzy to mówią, starają się leczyć własne rany, raniąc innych. Im to nie pomoże. Tobie, jeśli na to pozwolisz, może zaszkodzić. [Marcin Kaczmarczyk] ❤

czwartek, 13 lipca 2023

''Między światami'' Wojciech Kulawski

Między światami
Wojciech Kulawski
Wydawnictwo: Oficyna CM
Data wydania: 2023-07-07
Patronat medialny:
   Lubię sięgać po nowe przygody literackie i odkrywać nieznane dotąd oblicza znanych mi pisarzy. Dlatego z wielką chęcią przystałam na propozycję zaopiniowania najnowszego dzieła Wojciecha Kulawskiego. Wcześniej miałam już okazję czytać kilka poprzednich jego publikacji m.in. ''Poza granicą szaleństwa'', ''Syryjska legenda'' i ''Meksykańska hekatomba'' oraz "Patostreamerzy", które stanowiły literaturę z dreszczykiem z akcentami kryminału, sensacji, przygody, psychologii i romansu. A tym razem oprócz ww. koktajlu gatunkowego autor zaserwował jeszcze optymalną dawkę horroru i fantastyki. Czy tego rodzaju miszmasz wyszedł mu na dobre? A może zakończył się fiaskiem? Śpieszę uspokoić - jest dobrze a nawet świetnie. Całość prezentuje się niczym dobrze naoliwiony mechanizm, w którym wszystko działa dokładnie tak, jak powinno. Oby tak dalej!

   Świetnie zbudowana, niesztampowa fabuła imponuje logiczną kompozycją i spójnością oraz bogactwem różnych i doskonale dopasowanych do siebie detali. Zaczyna się całkiem niewinnie, ale im dalej w las, tym więcej niespodzianek. Pewnego dnia do detektywna Leona Kowala zgłasza się młody programista Rozner z prośbą o odnalezienie jego dziewczyny Magdy, która zginęła w górach, niedługo po tym, jak miała wizję na kole młyńskim, że siedzący przed nią mężczyzna popełni samobójstwo.

'' – Ty wiedziałaś… że on skoczy? – wykrztusił.
– Widziałam to. Byłam tam – odpowiedziała.
– Gdzie byłaś?
– Nawet nie wiesz, jak tam jest okropnie. To dojmujące poczucie strachu, bólu i zagrożenia. Oni tu po nas przyjdą i wtedy wszyscy umrą. – Wtuliła się w ramię Kamila i zaczęła szlochać.''

   Niemal w tym samym czasie na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym w Warszawie, dwie doktorantki Grażyna Dopierała i Sylwia Fornel ­– za pomocą najnowocześniejszej technologii postanawiają udowodnić istnienie zjawisk paranormalnych. Wykorzystują do tego celu grupę studentów ochotników.

Fot. Freepik

 '' – Spróbujemy zapoznać państwa z naszym projektem – kontynuowała Grażyna. – Wykorzystamy czujniki BCI, które jakiś czas temu zakupiła nasza uczelnia. To najnowsza technologia. Pozwalają na bardzo precyzyjną weryfikację nawet pojedynczych synaps komórek mózgowych, co dotychczas było niemożliwe. Dzięki temu, że są wykonane z grafenu, bez problemu przenikają przez czaszkę, docierając do wskazanego w programie komputerowym obszaru mózgu.''

     Jaki będzie rezultat ich badań? Czy zniknięcie Magdy jest dziełem przypadku czy doskonale zaplanowanym działaniem? Czy obie sprawy mają jakiś wspólny mianownik?

   Ta książka to jedna wielka niewiadoma. Pełno w niej zawiłości, tajemnic, podskórnego napięcia i dzikiego szaleństwa. Wojciech Kulawski niczym wytrawny iluzjonista co rusz wyciąga z rękawa kolejne asy, odwracając naszą uwagę od najistotniejszych elementów układanki. Sprawnie i przekonująco prowadzi przez zawiłe meandry zjawisk nadprzyrodzonych, ezoterycznych, psychotronicznych i parapsychologicznych, docierając w najciemniejsze zakamarków ludzkiej psychiki. Jaki tak naprawdę jest wszechświat, w którym żyjemy? Czy istnieją inne wymiary, oprócz znanych nam z życia codziennego? Czy jest sposób, aby przejść do równoległej rzeczywistości? Przekonajcie się o tym, czytając ''Między światami''.

   Najważniejszą siłą napędową tej historii są bez wątpienia charyzmatyczni i zapadający w pamięć bohaterowie. Los ich nie oszczędza, rzucając na głęboką wodę – w wir walki między dobrem a złem, które tkwi w każdym człowieku. Pierwsze skrzypce gra Leon Kowal, były policjant próbujący rozkręcić własną firmę detektywistyczną. Mężczyzna zmaga się nie tylko ze skomplikowanym śledztwem, ale także z chorobą brata, z zazdrością żony i z niepokojącymi symptomami zdrowotnymi. Równie interesującymi i wyjątkowymi osobami są Sylwia i Grażyna. Kobiety pracują przy projekcie interfejsu mózg-komputer, badając siły działające na odległość i interakcje zachodzące pomiędzy organizmami żywymi a ich środowiskiem, biorąc także pod uwagę wpływy kosmosu. Jak zakończy się ich eksperyment? Odniosą spektakularny sukces, czy druzgocącą porażkę? Zdradzę jedynie, że każda z postaci zostanie spętana w sidła przeznaczenia, stając oko w oko z mrocznymi wydarzeniami.

   Nie sposób odmówić autorowi znakomitych umiejętności pisarskich. Ze swadą prowadzi potoczystą narrację, zręcznie kreśli plastyczne opisy i po mistrzowsku buduje klimat grozy. Bez problemu można oczami wyobraźni zobaczyć i ''poczuć'' całą opisywaną scenerię. Tempo akcji nie jest zbyt zawrotne, nie pędzi na łeb i szyję. Mimo to nie sposób odłożyć przed ukończeniem lektury, bowiem każdy rozdział niesie ze sobą jakieś sekrety, nieznane dotąd fakty i nowe wyzwania. Znajdziemy tu zarówno wątki dotyczące m.in. prekognicji, telepatii, psychokinezy, psychotroniki, nauki interdyscyplinarnej, a także trochę życiowych problemów (np. zdrada, kłamstwa, brak lojalności) i nieco rozważań natury egzystencjalnej. Nie będę ukrywać, że wszelkie nawiązania do dziedziny fizyki i matematyki, to dla mnie czarna magia. Dlatego z większą ekscytacją śledziłam fragmenty stricte horrorowe, pełne rozlewu krwi, makabrycznych i przerażających zgonów oraz walki z pewnym wrogiem, którego trudno pojąć naszym ograniczonym rozumem. Stan lekkiego migotania przedsionków gwarantowany. Niemniej jednak prawdziwą wisienką na torcie jest dla mnie zakończenie. Mocno zadziwia i budzi wiele pytań. Chciałabym wiedzieć, co dalej. Czuję lekki niedosyt. Pomimo tego jestem zadowolona z lektury i szczerze mogę ją wszystkim polecić.

Podsumowując:

  Jeśli szukacie nieszablonowej i absolutnie nieprzewidywalnej dawki rozrywki utkanej w formie emocjonującego dreszczowca, to gorąco zachęcam do sięgnięcia po ''Między światami''. Ta książka błyskotliwie balansuje na granicy pomiędzy fantazją, a naukową rzeczywistością, odkrywając przed nami rzeczy, które wydają się znajdować poza naszym zasięgiem. Przekonajcie się, z jaką łatwością zło może przeniknąć do naszego świata, siejąc strach, spustoszenie i zagładę. Musicie to przeżyć!





Jesteście gotowi poznać najbardziej przerażającą premierę tego roku?

44 komentarze:

  1. Tym razem, to nie są moje klimaty czytelnicze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja na co dzień także wolę np. romanse, a mimo to ''Między światami'' totalnie mnie pochłonęły i opanowały moje myśli. Dlatego zachęcam zaryzykować :)

      Usuń
    2. W takim razie, będę ją miała na uwadze.🙂

      Usuń
  2. Ja też niebawem zamieszczę swoją recenzję tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mieszanka horroru, kryminału i science fiction... To może się spodobać wielu czytelnikom. Wiem, komu polecę ten tytuł. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zjawiska paranormalne zdarzają się w sumie częściej niż nam się to wydaje na co dzień. M.in. jakieś "interwencje z Góry". Moja bohaterka w Wielkim Oczekiwaniu coś takiego przeżyła. I w takim wypadku - książki tytuł sobie zapisuję .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mi się wydaje, że nie jesteśmy sami we wszechświecie, tylko po prostu ciężko to wszystko pojąc naszym umysłem.

      Usuń
  5. Na ten moment nie pociąga mnie taka tematyka. Ale w przyszłości różnie może być. Zaproponuję tę książkę znajomemu 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, nic na siłę. Ale może Twój znajomy skusi się na ,,Między światami'' i będzie zadowolony z tego wyboru.

      Usuń
  6. brzmi calkiem ciekawie;) może się skuszę w wolnej chwili:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zarys fabuły nie oddaje w pełni całej palety emocji, jaka wylewa się zewsząd tej historii. Polecam ją poznać czym prędzej.

      Usuń
    2. to tym bardziej jeszcze zachęciłaś:D

      Usuń
  7. Myślę, że ta książka może mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też uważam, że ,,Między światami'' przypadnie Ci do gustu. Przekonaj się o tym, jak najszybciej.

      Usuń
  8. Skoro tak pochłania ta książka to może i ja się na nią skuszę 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie w każdym razie ta historia wciągnęła na maksa. Mam nadzieję, że w Twoim przypadku będzie podobnie.

      Usuń
  9. widać z Twojej recenzji że autentycznie spodobała Ci się ta książka, fajnie że miło spędziłaś przy niej czas :) brzmi zachęcająco!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najbardziej zaintrygowały mnie wątki detektywistyczne i sceny gore, gdyż swego czasu byłam wielką miłośniczką horrorów.

      Usuń
  10. Bardzo mnie zachęciłaś :) To musi być fascynująca lektura...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się i polecam, bo to naprawdę lektura godna uwagi.

      Usuń
  11. Będę miała ten tytuł na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dla świetnej i niesztampowej fabuły mogę ją sprawdzić. Ciekawość wzmacnia mieszanka gatunkowa.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie zachęcam do poznania tej niezwykłej mieszanki gatunkowej. Myślę, że się nie zawiedziesz.

      Usuń
  13. Zaintrygowałaś mnie :) Lubię takie wątki - to pokazuje, ze mimo tysięcy lat nauki jeszcze nie wszystko zostało odkryte :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka otwiera oczy na wiele różnych spraw, które ciężko pojąc ludzkim rozumem. Dlatego naprawdę warto ją poznać.

      Usuń
  14. Odpowiedzi
    1. Mimo wszystko polecam zaryzykować. A nuż pozytywnie się zaskoczysz.

      Usuń
  15. Lubię charyzmatyczne postacie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj z pewnością znajdziesz wiele charyzmatycznych postaci.

      Usuń
  16. Przekonałaś mnie do tej książki, która zapowiada się oryginalnie i ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciekawa fabuła, myślę że również mogłaby mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uważam, że historia ,,Między światami'' przypadnie Ci do gustu. Polecam zaryzykować.

      Usuń
  18. Brzmi świetnie. Musiałabym poszukać tej ksiązki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam mój konkurs, w którym można wygrać ,,Między światami''. A nuż się poszczęści :)

      Usuń
  19. O, nawet ciekawie się zapowiada. A zatem dopisuję tę pozycję do swojej czytelniczej kolejki.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ta książka była niesamowita! Wciągnęła mnie od pierwszych stron i trzymała w napięciu do samego końca. Gorąco polecam każdemu miłośnikowi takich gatunków :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uważam tak samo jak Ty. To kawał dobrej literatury z dreszczykiem.

      Usuń

Zaglądaj, czytaj, przegryzaj moje słowa, ale wychodząc, zostaw po sobie niezatarty ślad swojej obecności...