Nigdy nie daj sobie wmówić, że Twoje życie nie ma sensu, że jest pozbawione wartości. To nieprawda. Ludzie, którzy to mówią, starają się leczyć własne rany, raniąc innych. Im to nie pomoże. Tobie, jeśli na to pozwolisz, może zaszkodzić. [Marcin Kaczmarczyk] ❤

czwartek, 21 stycznia 2016

Parabellum. Głębia Osobliwości Remigiusz Mróz - patronat medialny LŚC (Ludzie ludziom zgotowali ten los)

Parabellum. Głębia Osobliwości Remigiusz Mróz cyrysia
Parabellum. Głębia Osobliwości
Remigiusz Mróz
Cykl: Parabellum (tom 3)
Wydawnictwo: Czwarta Strona
ocena: 6/6
Patronat medialny:
LITERACKI ŚWIAT CYRYSI









  Jest rok 1940. Fala nazizmu coraz bardziej zalewa Europę. Każdy na swój sposób próbuje walczyć z okupantem. Bronek zamierza przedostać się na Zachód, gdzie mają formować się polskie oddziały. Staszek, rozdzielony z narzeczoną, trafia do miejsca, z którego nie ma już ucieczki. Maria za wszelką cenę próbuje go odnaleźć. Pomocy szuka u Christiana Leitnera. Tylko czy można zaufać niemieckiemu oficerowi SS? Kto jest tak naprawdę wrogiem, a kto przyjacielem? Już wkrótce moralność wielu osób zostanie wystawiona na próbę.

  Remigiusz Mróz (ur. 15 stycznia 1987 w Opolu) - polski pisarz, autor powieści oraz cyklu publicystycznego "Kurs pisania". Ukończył z wyróżnieniem Akademię Leona Koźmińskiego w Warszawie, gdzie uzyskał stopień naukowy doktora nauk prawnych. Debiutował powieścią ''Wieża milczenia''. Jednak to Parabellum jest pierwszą i zarazem najważniejszą książką, jaką autor napisał.

  O koszmarze wojny traktuje wiele powieści, niemniej nigdy nie interesowałam się tą tematyką. Dlaczego więc w przypadku cyklu ''Parabellum'' zrobiłam wyjątek? Bo wyszedł spod pióra Remigiusza Mroza – jednego z najbardziej obiecujących i utalentowanych współczesnych pisarzy. Autor pisze tak rewelacyjnie, że nawet zwyczajna instrukcja obsługi kosiarki w jego wykonaniu mogłaby stanowić fascynującą lekturę.

  Wracając do meritum, ,,Głębia osobliwości'' to trzeci, zarazem ostatni tom świetnie przyjętej serii historycznej. Poprzednie dwie części wywarły na mnie naprawdę spore wrażenie i już nie mogłam się doczekać, kiedy ponownie będzie mi dane zagłębić się w dramatyczne perypetie bohaterów. W końcu moja cierpliwość została nagrodzona i z radością mogę napisać, że jestem w pełni usatysfakcjonowana.

  Podobnie jak we wcześniejszych tomach, wiele się dzieje. Akcja rozgrywa się w różnych zakątkach świata: Polska, Niemy, Francja, a nawet Liban. Naprzemiennie śledzimy poczynania Staszka, Bronka, Marii i Christiana, którzy zmagają się nie tylko z wrogiem, lecz także z własnymi lękami i słabościami.

,,Czuł, że się trzęsie, i słyszał swój przyspieszony oddech. Serce załomotało mu nierówno w klatce piersiowej, gdy uświadomił sobie, że to już koniec. Znalazł się w samym środku mroku, otoczony przez jego osobliwą głębię.’’

  Autor perfekcyjnie rozbudował portret psychologiczny głównych bohaterów. Są pełnokrwiści, wiarygodni; bez trudu mogłam wyobrazić sobie każdą postać z osobna i wczuć się w jej położenie. Szczególną uwagę przykuwa sylwetka Leitnera – niemieckiego oficera. Z dużym wyczuciem pokazano targające nim sprzeczne uczucia - z jednej strony ślepo wierzy ideologii Adolfa Hitlera, ale z drugiej, zaczyna mieć wątpliwości i narasta w nim jakiś opór. Po czyjej stronie ostatecznie się opowie? Przygotujcie się na małe zaskoczenie.

  Bardzo ciekawym dodatkiem do całej powieści jest wątek kryminalno-detektywistyczny. W rodzinnym domu Christiana grasuje morderca. Podejrzenia padają po kolei na każdego z domowników. Od razu przychodzi na myśl powieść Agaty Chrisite "Dziesięciu małych murzynków". I faktycznie drobne podobieństwa są gdzieś w tle, mimo to cała sprawa nabiera zupełnie innego wymiaru, kiedy poznajemy sprawcę całego zamieszania. Totalny szok.

Obóz koncentracyjny Mauthausen (źr.)
  Na szczególne uznanie zasługuje wierna rekonstrukcja realiów obozowego życia. Ten przerażający obraz nigdy nie zniknie z mojej pamięci. Więźniowie byli traktowani gorzej niż bezpańskie kundle, a Niemy zachowywali się jak plemię dzikusów: nękali, wyzywali, bili - pozwalali sobie na wszystko, na co cywilizowany człowiek nigdy by sobie nie pozwolił. Na każdym kroku odbywa się tu proceder pozbawiania ludzi godności oraz siły, a co za tym idzie - wszystkie wartości i idee zaczynają tracić znaczenie. Najbardziej w pamięci utkwiła mi scena, gdzie trójka osadzonych z pietyzmem dzieliła między sobą znaleziony ogryzek jabłka. Ze wzruszenia aż poczułam ucisk w gardle i łzy napłynęły mi do oczu.

  Mróz posiada wyjątkowy dar do tworzenia niezwykłych, wielowątkowych historii. Nic tu nie jest dziełem przypadku. Każde słowo, epizod, postać ma swoje specjalne znaczenie i sens. Całość okraszona jest żywym językiem, adekwatnym do danej sytuacji komunikacyjnej i do odbiorcy. Również napięcie jest umiejętnie stopniowane – w odpowiednich momentach przyśpiesza i wbija nas w fotel niespodziewanymi sytuacjami. Ogólnie książka prezentuje naprawdę wysoki poziom. Absolutnie nie mam się do czego przyczepić.

  Parabellum mocno zapadł w mojej pamięci i wyrył głęboki ślad w moim sercu. Autor dokonał czegoś niemożliwego – zaszczepił we mnie ciekawość do historii naszego kraju, zmotywował do pogłębienie wiedzy historycznej o II wojnie światowej i żyjących wtedy ludziach. Mam nadzieję, że w Waszym przypadku będzie podobnie. Zdecydowanie polecam!



***
Wydawnictwo Czwarta Strona
Fan-page R. Mroza na Facebooku: klik
TU można kupić książkę: klik 
ps. jutro zapraszam na konkurs z Parabellum :)

33 komentarze:

  1. Koniecznie muszę w końcu zabrać się za lektury tego autora, bo aż mi wstyd, że jeszcze nic na swojej półce nie mam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Proszę, przestańcie mówić o tej książce. Dopiero zaczynam swoją przygodę z tym autorem, moja biblioteczka zapełnia się jego książkami, ale płaczę nad faktem, że nigdzie nie mogę dostać Parabellum cz1. pisałam nawet w tej sprawie do wydawnictwa Erica, odpisali mi, że pojawi się dodruk, ale nie uwierzę póki nie zobaczę na własne oczy. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam nadzieję, że szybko pojawi się dodruk, bo to naprawdę fenomenalna seria i żal by było jej nie poznać.

      Usuń
  3. Książka do mnie idzie. Mróz jak zawsze w formie ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Fantastyczne zwieńczenie serii. Szkoda, że to już koniec. Wątek morderstwa bardzo mi się podobał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wątek morderstwa faktycznie ciekawy. Byłam w szoku, kiedy odkryto sprawcę :)

      Usuń
  5. Ja twórczość autora mam dopiero przed sobą i nie mogę doczekać się dnia,w którym w końcu sięgnę po nią :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam nadzieję, że na mnie także wywrze takie dobre wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Muszę znaleźć czas na twórczość tego autora :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak spodoba mi się pierwsza część to następna i ta, o której piszesz, to będzie tylko kwestia czasu. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Na pewno kupię. Ja jeszcze nic nie czytałam Mroza, ale mój mąż został jego fanem. Najlepsza jego zdaniem jest "Kasacja" i "Zaginięcie". Może i ja wkrótce przeczytam. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Kasacja" i "Zaginięcie" są świetna, ale seria Parabellum jest ... o niebo lepsza! Polecam.

      Usuń
  10. Dla mnie to naprawdę godne zwieńczenie trylogii.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie znam serii, ale skoro Ty się przekonałaś do historii Polski, to autor musiał spisać się na medal.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, autor spisał się na medal, a nawet dwa medale :)

      Usuń
  12. Parabellum od jakiegoś czasu za mną chodzi :)
    A dziś u mnie:
    ZAPRASZAM!
    Uwaga Konkurs!
    Do wygrania jedna albo dwie książki.
    Przyłącz się!
    http://monweg.blog.onet.pl/2016/01/21/robie-konkurs-bo-moge-4/

    OdpowiedzUsuń
  13. Zdecydowanie muszę się zapoznać z pierwszym tomem :) Pozdrawiam :)

    http://fascynacja-ksiazka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Mróz, Mróz, wszędzie Mróz, a ja jeszcze nie czytałam niestety żadnej z jego książek.

    OdpowiedzUsuń
  15. Do tej pory uważałam, że najpierw sięgnę po kryminalne książki Mroza, ale teraz nie jestem już tego taka pewna, bo cykl parabellum też zaczyna mnie interesować.

    OdpowiedzUsuń
  16. Tę serię mam już w planach :)
    Bardzo się cieszę, że książka Ci się spodobała :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię raz w czas książki historyczne :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Cykl Parabellum mam w planach, lecz w pierwszej kolejności przeczytam thrillery autora. Czekam też, aż pierwszy tom Parabellum będzie dostępny w księgarniach :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo chcę poznać Parabellum :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Dobrze, że powstają takie książki :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Wczoraj do mnie dotarła! W tym roku planuję uzupełnić zaległości i przeczytać wszystkie trzy tomy, już nie mogę się doczekać :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Uwielbiam ten cykl, poprzednie części mnie zachwyciły i od tej serii zaczęła się moja przygoda z Mrozem. Jeżeli już przekonałaś się do powieści traktujących o wojnie to wiele ciekawych, wzruszających i smutnych książek przed Tobą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też pokochałam całym sercem ten cykl i teraz szukam innych powieści w podobnym klimacie. Może mi coś polecisz?

      Usuń
  23. Ja tak mocno nie pokochałam Parabellum, ale z chęcią przeczytam finał :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie znam jeszcze tej serii, ale koniecznie muszę zabrać się za pierwszy tom, bo tyle dobrego się o nim naczytałam, że chętnie poznam ten sugestywny i niebezpieczny świat.

    OdpowiedzUsuń
  25. Kusisz skutecznie, mimo, że to seria wojenna- co rzadko jest w moim guście. Musze koniecznie poszukać książek pisarza.

    OdpowiedzUsuń
  26. Jako jedna z niewielu nie czytałam jeszcze nic Mroza, czas to w końcu zmienić!

    OdpowiedzUsuń

Zaglądaj, czytaj, przegryzaj moje słowa, ale wychodząc, zostaw po sobie niezatarty ślad swojej obecności...