Nigdy nie daj sobie wmówić, że Twoje życie nie ma sensu, że jest pozbawione wartości. To nieprawda. Ludzie, którzy to mówią, starają się leczyć własne rany, raniąc innych. Im to nie pomoże. Tobie, jeśli na to pozwolisz, może zaszkodzić. [Marcin Kaczmarczyk] ❤

sobota, 16 listopada 2013

Wywiad z Pawłem Leśniakiem

Kyou
1. Skąd wziął Pan pomysł na napisanie takich książek? Czytając recenzje wydaje mi się, że to nie jest książka, jaką napisałby polak. W jednej z opinii ktoś napisał, że 'Równowaga' jest napisana w 'hollywoodzkim stylu'. Ciekawi mnie, skąd się zrodził taki pomysł.


Zaczęło się od apokalipsy wdł. Św. Jana dużo myślałem na ten temat aż w końcu postanowiłem napisać krótkie opowiadanie i przerysować w formie komiksu. Pisząc, do głowy przychodziło mi coraz więcej pomysłów i tak powstała właśnie "Równowaga". Co do 'Hoolywodzkiego stylu' recenzentom chodziło zapewne o to, że na początku książki życie głównego bohatera jest bardzo sielankowe. 

2. W Pańskiej książce występują anioły i demony. Wierzy w nie Pan, czy traktuje wyłącznie jako fikcję literacką?

Wierzę w nie jak najbardziej.

3. Polska fantastyka - czy według Pana jest lepsza niż innych krajów?

Ciężko odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ jest wielu dobrych pisarzy zarówno polskich jak i zagranicznych. Jednak jeśli miałbym do wyboru dwie nowe książki Stephena Kinga i Andrzeja Sapkowskiego, wybrałbym Sapkowskiego. 

Monika, Magnolie
1.W którym miejscu sport styka się z literaturą?


W żadnym ;)

Ellena
1. Widzę, że w Pańskich zainteresowaniach znalazło się malarstwo. Czy pisząc jakiś tekst, widzi Pan przed oczyma jego postaci? Zapewne tak. W takim razie, czy czasami przelewa Pan na papier ten obraz? A może jest odwrotnie, maluje Pan jakieś postaci, które potem pojawiają się w Pana powieściach?


Wszystkie postaci z książki mam zamiar przelać na papier, większość mi się już nawet udało. Rysuje ich jednak po tym jak już opisze w tekście. Jeśli ktoś chciałby zobaczyć te rysunki to zapraszam na facebook'a, tam są wszystkie moje prace i na bieżąco dorzucamy postępy rysunku nad którym właśnie pracuję. Może komuś uda się nawet rozpoznać którąś z postaci.

2. Jakie wydarzenia bądź jakie myśli, filmy, książki, etc., skłoniły Pana do pisania lub wywołały w Panu zainteresowanie pisaniem?

Filmy czy nawet książki nie były tym co skłoniło mnie do pisania. Było to właśnie malarstwo,  miałem dość rysowania rzeczy lub postaci, których rysunki można było znaleźć przy zwykłym kliknięciu myszy w wyszukiwarce internetowej. Chciałem czegoś nowego, wtedy zacząłem przygodę z pisaniem. 

3. Czy kiedykolwiek czerpał Pan inspiracje ze swoich snów?

Nie, nigdy.

Dorota
1. Gdyby była możliwa taka sytuacja, że przez jedną dobę będzie Pan obdarzony jakąś nadprzyrodzoną mocą - jaką by Pan moc wybrał i jak ją wykorzystał?


Gdy byłem mały zawsze chciałem być Spider- Manem. Jednak teraz zapewne użyczyłbym sobie mocy Supermana i poleciał w miejsca na świecie, które zawsze chciałem zwiedzić.

2. Czy przypomina Pan sobie jakiś przerażający sen, o którym po przebudzeniu pomyślał Pan z ulgą: "Dobrze, że to tylko sen"?

Być może kiedyś taki był, jednak nie potrafię sobie przypomnieć.

3. Jakie są Pana literackie plany na przyszłość - będzie Pan wierny gatunkowi fantasy czy myśli Pan o spróbowaniu swych sił w innym gatunku?

Do końca roku mam zamiar skończyć trzecią i ostatnią cześć przygód Desmonda, będzie nosiła tytuł "Chaos". Co będzie dalej nie potrafię powiedzieć, mam kilka pomysłów i nie wszystkie są gatunkiem fantasy.

 Łukasz K
1. Jak koledzy z drużyny reagują dowiadując się o pasji Pawła?


Koledzy przyjęli to bardzo dobrze, kilku nawet zakupiło książkę.

2. Czy piłkarze czytają/samodoskonalą się poza boiskiem i czy możesz przytoczyć jakiś przykład kolegi ze swojej drużyny/drużyny przeciwko której grałeś, który imponuje inteligencją/oczytaniem?

Bardzo mało piłkarzy łapie za książki, jednak są tacy którzy to robią. Bartosz Szeliga obecnie gra w Piaście Gliwice i jest oczytany, więc jego mógłbym tutaj wyróżnić.  

3. Multum pasji i zainteresowań - to doprawdy imponujące. Czy ma to związek ze zwykłym nadmiarem energii, czy może jest kwestią wychowania, odpowiedniego wykształcenia lub jeszcze jakiegoś innego czynnika?

Nadmiar energii chyba nie ma nic do tego, ja po prostu łączę te trzy dziedziny od najmłodszych lat i w chwili obecnej jest to dla mnie naturalne. 

Adam A. Adamek
1.Tworzy Pan w ciszy czy przy jakiejś muzyce?


Muzyka towarzyszy mi za każdym razem kiedy piszę.

2. Jeśli przy muzyce, to jakiej muzyki słuchał Pan przy tworzeniu tych powieści? Czegoś co słucha Pan na co dzień, czy czegoś całkowicie odmiennego?

Tego co słucham na co dzień, jednak muzyka nie odgrywa dużej roli, kiedy piszę najczęściej o niej w ogóle zapominam.  

3. Co powie Pan coraz większej liczbie nastolatków, którzy są zniechęceni do książek by zachęcić ich do czytania?

Żeby nie słuchali głupiego gadania, że książki są nudne bo takie nie są. Przykładem jest kilku moich znajomych a zwłaszcza moja najmłodsza siostra, która pierwszą książkę jaką przeczytała była "Równowaga" a teraz czyta po dwie książki tygodniowo.

Aleksandra Luna
1. Czytałam jeden z wywiadów z Panem na internecie. Wspomniał Pan, że od dzieciństwa interesował się pan pisaniem. Co w takim razie wzbudziło tę pasję do pisania?


Tak jak powiedziałem wcześniej, wszystko zaczęło się od rysunku. Dopiero w trakcie pisania opowiadań zaczynało mi się to coraz bardziej podobać, w tej chwili nie wyobrażam sobie przez dłuższy czas nie usiąść przy zeszycie z piórem i nie pisać.

2. Bardzo spodobał mi się rysunek z łamiącą się aureolą. Czy obraz ten przedstawia anioła przechodzącego na stronę zła, a może coś innego?

Rysunek z łamiącą się aureolą przedstawia Lucyfera siedzącego na tronie a za nim widzimy dłonie i kawałek płaszcza Śmierci.

3. Czy koledzy z drużyny czytają Pana książki? :)


Kilku przeczytało i byli zadowoleni.

ebooki4u
1.Jak by miał Pan szansę cofnąć czas i inaczej opisać zachowanie zgwałconej kobiety, to co by Pan zmienił?


Nie zmieniłbym nic z tego względu, że dlaczego tak a nie inaczej zachowała się Kristen będzie wyjaśnione w trzeciej części.

Adriana B
1. Czym Pan się kierował obsadzając bohaterów jak i wydarzenia w Miami a nie np. w Warszawie?


W Miami bywam dosyć często. Pisząc "Równowagę" nie myślałem o jej wydaniu, wtedy wpadłem na pomysł aby osadzić głównych bohaterów w miejscach w których byłem. Sądziłem, że fajnie będzie za kilka lat usiąść i o nich poczytać. Kiedy dowiedziałem się, że książka ma zostać wydana, zmiana miejsca kosztowałaby mnie zbyt dużo czasu.

2. Czy według Pana, polskiemu autorowi jest trudniej dotrzeć z fantastyką do czytelników?

Wydaje mi się, że każdemu nowemu autorowi jest ciężko dotrzeć do czytelników.

kwiatusia
1. Kto lub co znalazłoby się na stworzonym przez Pana rysunku, który miałaby promować trylogię (słyszałam, że ma powstać 3 część :)) Pana książek?


Nigdy nad tym nie myślałem, ale najprawdopodobniej byłby to Desmond trzymający w rękach swoje rogi.

2. Gdyby miał Pan możliwość stać się na kilka chwil głównym bohaterem powieści - Desmondem Pearce. Którą scenę by Pan wybrał? Dlaczego akurat ją?

Wybrałbym scenę nad rzeką kiedy Desmond tuż obok  Sawyera zamienia się po raz pierwszy w demona. Chciałbym móc poczuć to co on wtedy.  

3. Czym jest dla Pana pasja? Czy wyobraża Pan sobie życie bez niej?
Pozdrawiam serdecznie


Pasja jest dla mnie tym, czym dla pisarza pióro ;)

Stokrotka Aga
1. A ja chciałabym się dowiedzieć, czy gdyby była taka możliwość spotkania się ze Stephenem Kingiem, o co chciałby Pan Go zapytać, o czym porozmawiać?


Zapytałbym go o to jak radził sobie kiedy zaczynał i co czyni go tak znakomitym w tym co robi.

martucha180
1. Skąd w Panu tyle różnych pasji? Jak Pańscy rodzice się na nie zapatrywali, gdy był Pan chłopcem? 


Nie traktowali ich poważnie. Uważali je za chwilowe zachcianki, sądzili że pobawię się aż mi się znudzi i wezmę się za coś innego. 

2. Od dzieciństwa interesował się Pan pisaniem. Czy Pański polonista wiedział o tym? Jeśli tak, to jak Pana wspierał, zachęcał do pisania? Jeśli nie, jak oceniał Pańskie wypracowania?

O tym, że piszę wiedziało zaledwie kilka osób. Gdyby nie moja książka do dzisiaj nikt nie wiedziałby również, że rysuję. Powiem tak, że moja polonistka za mną nie przepadała:) 

3. Jest Pan bardzo młody, więc czasy szkolne nie są tak odległe. Uczniowie nie za bardzo chcą czytać książki, bo lektury pozostawiają wiele do życzenia dla młodego czytelnika. Co by Pan umieścił w kanonie lektur?

Nie wiem, nie jestem socjologiem. Ja w szkolnym wieku fascynowałem się, przede wszystkim Andrzejem Sapkowskim. Być może więcej fantastyki jest kluczem?  

syl_ko91
1. Sąd Pan czerpie inspiracje i pomysły na swoje książki, na postacie i akcję?


Z głowy, nigdy nie musiałem szukać weny w muzyce czy czymś podobnym.

2. Jak Pan dzieli czas między wszystkimi swoimi pasjami i zajęciami, sport, malarstwo, praca, gdzie Pan odnajduje miejsce na pisanie?

Nie spieszę się z tym, nic na siłę. Piszę jak mam wolny wieczór.

3. Z jakiej pasji byłoby dla Pana najciężej zrezygnować, jeśli by zaszła taka potrzeba?

Chyba z każdej tak samo. Ludzie często mnie o to pytają i przyznam się szczerze, że ja sam siebie nie dzielę na pisarza, piłkarza czy malarza ponieważ ja łączę te wszystkie pasje już od dawna. Jestem sobą robiąc to wszystko na raz i nie mam zamiaru z niczego rezygnować.

rys. P. Leśniaka
Kratka
1. Jak wiadomo nie wielu ludzi lubi czytać książki. Czy nie jest pan pośmiewiskiem wśród kolegów, którzy uprawiają sport?

Pośmiewiskiem bo czytam książki? To powinno być na odwrót.

2. Jak pan myśli, dlaczego polscy pisarze nie interesują się literaturą fantastyczną?

Nie mam pojęcia, może nie czują się w tej tematyce dobrze.

3. Czy odgania sie pan od fanek? ;D

Ja mam tylko jedną fankę, moją dziewczynę ;)

li_lia
1. Prawdopodobnie każdy z nas ma swój sposób na uwiedzenie kogoś, kto niezmiernie przypadł nam do gustu. Czy zawierając znajomości powołuje się Pan na swoje piłkarskie umiejętności i dokonania, a może fakt, iż jest pan pisarzem bardziej przemawia do nowo poznanych kobiet?


Nie wyobrażam sobie takiej sytuacji, żeby przechwalać się do nowo poznanej osoby tym czego dokonałem i czym się zajmuję. Może inni tak robią, ja nie.

2. Co motywuje Pana do pisania? Pieniądze, rosnąca grupa czytelników, a może po prostu pasja i chęć ujarzmienia słów oraz myśli za pomocą klawiatury?

Przy pierwszej książce była to pasja, ciekawość i przyjemność z pisania. Teraz doszło jeszcze zdanie czytelników, które jest dla mnie piekielnie ważne. Cudowne uczucie kiedy ktoś mówi, że to co napisałem im się podoba.  

3. Czy ma Pan sprawdzone sposoby na przywołanie weny? Jak radzi sobie Pan z chwilową (tymczasową) niemożnością pisania?

U mnie brak weny łączy się ze zmęczeniem, dlatego nie siadam przed zeszyt po ciężkim treningu.

biedronka
1. Czy zdarza się, że gdy książka jest już wydana, nie jest Pan w pełni zadowolony z efektu i z chęcią by Pan coś zmienił? może postać, jej cechy, jakieś wydarzenie, czy chociażby... okładkę?


Tak jest za każdym razem, choć są to błahe rzeczy. Kiedy oddaje maszynopis do wydawnictwa to wiem, że nie brakuje tam niczego co chciałem w powieści umieścić.

2.Czy umówi się Pan ze mną na randkę? ;) A może unika Pan kobiet, które robią pierwszy krok i spotkań "w ciemno"? ;)

Randka odpada, jestem szczęśliwie zakochany ;)

Kamila Nowosad
1. Witam, mam jedno frapujące pytanie o ile w sporcie pewnikiem jest, że bramki są dwie a piłka jest okrągła to co jest pewnikiem, znakiem rozpoznawczym w Pana twórczości?


Myślę, że pasja. Ponieważ w mojej twórczości czy to w pisaniu czy rysowaniu jestem samoukiem. Nie brałem żadnej prywatnej lekcji, czy nie miałem osoby, która mogłaby mi powiedzieć "nie rób tak, rób inaczej". Wszystko co teraz robię nauczyłem się samiuteńki sam. 

Dizzy
1. Jaką książkę, która wyszła już spod pióra innego pisarza chciałby Pan napisać?


Wiedźmin.

2. Czy chciałby Pan, aby pańskie książki zostały w przyszłości zekranizowane?


Oczywiście, wydaję mi się, że to marzenie każdego pisarza.

3. Co jest dla Pana ważniejsze: literatura czy malarstwo?

Literatura.

Ola C.
1. Tak wiele pasji... Czy znajduje Pan czas, aby to wszystko ze sobą pogodzić?


Bez problemu ;)

2. Czy przy pisaniu swoich książek miał Pan jakąś osobę, która Pana inspirowała i dodawała Panu otuchy?


Nie potrzebowałem takiej osoby.

3. Co daje Panu takiego "kopa", kiedy ma Pan wszystkiego dość?


Kiedy mam wszystkiego dość to czekam do zmroku wsiadam w samochód i jeżdżę słuchając głośno ulubionej muzyki. Najczęściej pomaga.

Joanna Sobczak
1. Skąd pomysł by akcję swych powieści umieścić w Miami czy Las Vegas? Sądzi Pan, że gdyby główny bohater pochodził z Sandomierza czy Krakowa, to byłby mniej interesujący, wyrazisty?


Odpowiadałem już na to pytanie wyżej.

2. Piłka nożna, pisarstwo, malarstwo i rysunek... Gdyby dysponował Pan wolnym czasem, to czego chciałby Pan jeszcze spróbować? O czym zawsze Pan marzył, ale nigdy nie było okazji by zrealizować swe pragnienia?

Chciałbym umieć grać na pianinie, kupiłem nawet keyboard i nauczyłem się kilku piosenek z internetu, ale nie mam czasu na to aby grać. W przyszłości mam zamiar kontynuować naukę jednak wtedy już z nauczycielem.  

3. Czy zdarzyło się Panu usłyszeć o sobie "on przełamuje stereotyp piłkarza"? Co prawda minęły już czasy, kiedy każdego sportowca posądza się o to, że nie potrafi wydukać zdania, a w głowie mu tylko piękne dziewczyny i szybkie samochody, ale nadal rzadko spotyka się piszących piłkarzy (i nie mam tu na myśli "literatury" w stylu "Pierwsza połowa" Radka Majdana).

Bardzo często o tym słyszę i cieszę się, że mogłem pokazać, że można rozwijać się nie tylko w jednej dziedzinie.

Jakub Kowalski
1. Niespełna trzy lata temu, Sandecja wraz z panem w składzie i od rundy wiosennej nowym trenerem Mariuszem Kurasem przez długi czas walczyła o miejsce premiowane awansem do ekstraklasy, niestety wówczas się nie udało, jednak fani wierzyli iż w następnym sezonie uda się awansować, realia były jednak inne, były miejsca zamiast z przodu tabeli, tuż przed strefą spadkową, w tym sezonie również znakomicie nie jest a Sandecji bliżej jest do strefy spadkowej niż do awansu, w między czasie trenerzy długo na ławce trenerskiej nie zagrzewali napierw zwolnienie Mariusza Kurasa, potem krótkie przygody (również nie udane) Roberta Moskala, Jarosława Araszkiewicza, Janusza Świerada, Mirosława Hajdo, duetu Stanisława Bodziony I Dariusza Peciaka a teraz widmo szybkiego rozstania się z Ryszardem Kuźmą, z którym z nich Panu osobiście najlepiej się pracowało i żałował Pan, że został on zwolniony, Czy nie sądzi Pan, że Sandecja powinna postawić na długotrwały rozwój i pracę z jednym szkoleniowcem dającym efekty nie w miesiąc czy dwa ale po roku lub dłużej i czy nie chciałbym Pan sam zająć miejsca na ławce trenerskiej, i poprowadzić kolegów nawet bez doświadczenia ale z wielką znajomością drużyny do jakiś sukcesów.


Najlepiej pracowało mi się z trenerem Wójtowiczem. Uważam tak samo jak Pan, niestety nie chce mi się wierzyć, że tak prezesi jak i kibice byliby cierpliwi gdyby nowy szkoleniowiec nie dostarczał wyników. Jeśli mam strzelać to po trzech porażkach z rzędu powstałyby już pierwsze plotki o zwolnieniu trenera. Nie znam się na rządzeniu klubem dlatego nie chce się w to mieszać. A na chwilę obecną chciałbym pokopać piłkę jeszcze przez jakiś czas i się tym pocieszyć, więc nie myślę jak na razie o prowadzeniu jakiejkolwiek drużyny.

2. Podobno pisarzy rozpoznaje się po tym o czym marzą, co chcieliby osiągnąć i jak określają siebie samych, no właśnie jakie Pan ma marzenie lub marzenia, o jakie sukcesy Pana interesują, sportowe, plastyczne czy pisarskie a może wszystkie na raz by stać się znanym we wszystkich tych zainteresowaniach, jak opisał by się Pan jako człowieka z charakteru, nie jako postać w książce tylko tak jakby po prostu miał Pan coś o sobie powiedzieć, coś czego w internecie i wywiadach znaleźć nie można.

Moim marzeniem jest to aby każda kolejna książka była lepsza od poprzedniej. Marzy mi się również aby kiedyś jedna z moich książek została zekranizowana. Zadebiutować w ekstraklasie i mieć wystawę w Paryżu. Ale są to tylko marzenia;) Jeśli chodzi o mój charakter to powiem tak, że jestem bardzo ambitny, ciągle wyznaczam sobie nowe cele do których dążę. Nie lubię nudy, zawsze staram sie coś robić i posiadam duże poczucie humoru. Potrafię też naśladować głosy i zachowania innych ludzi ;)

3. Gdyby Pan miał jeden dzień, w którym mógłby Pan skorzystać ze wszystkich cudów i nieistniejących przynajmniej teraz jeszcze rzeczy, takich jak wehikułu czasu, teleportacji na drugi kraniec ziemi, czy przenikanie do umysłów i myśli innych ludzi, co Pan by wykorzystał i co robił by Pan w taki dzień, malował sceny i portrety przenosząc się w daleką przeszłość, odkrywał nowe nieznane dla siebie krainy daleko od Polski, poznawał co tak naprawdę inni, koledzy, przyjaciele rodzina o Panu myślą a może coś zupełnie innego, jakaś skrywana przed światem zachcianka, lub senne marzenie, którego nie da się przynajmniej dzisiaj jeszcze spełnić?

Pokusiłbym się na wehikuł czasu. Zwiedził, zobaczył na własne oczy różne wydarzenia historyczne, zobaczył rodziców jak byli w moim wieku. Jak wyglądało miejsce w którym mieszkam ponad 500 lat temu, bałbym się tylko, że jedna doba to za mało czasu aby udać się do tych wszystkich miejsc. Może dowiedziałbym się nawet kto wybudował Stonehenge?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dziękuje Pawłowi Leśniakowi za niezwykle ciekawy wywiad i życzę samych dalszych sukcesów zawodowych oraz prywatnych.
 
Do nagrody autor wytypował:
 
Ellena
Dizzy

Gratuluje zwycięzcom i dziękuję również pozostałym uczestnikom zabawy. Pozdrawiam wszystkich bardzo gorąco!!!

 Cyrysia

25 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy wywiad wyszedł z tego ogromu pytań. :) Ja też wiecznie miałam problem z polonistką! Kobieta uwzięła się na mnie za czytanie fantastyki, a kiedy wybrałam temat pracy maturalnej skupiony właśnie na tym gatunku - wystawiła mi tróję i zabroniła chodzić na konsultacje z moją pracą. Akurat przeważał w niej Wiedźmin Sapkowskiego. ^^

    OdpowiedzUsuń
  2. AAA! Dopiero zauważyłam, że zostałam wytypowana! Dziękuję bardzo! ^^

    OdpowiedzUsuń
  3. A mnie się wydaje, że wywiad jest nieco lakoniczny. Fakt, ciekawy i rzeczowy, ale moim zdaniem niektóre odpowiedź mogłyby być nieco bardziej rozbudowane, a nie ograniczone do jednego - dwóch słów.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wywiad jest bardzo ciekawy. Pan Paweł udowadnia wszystkim, że można podzielić wolny czas na wszystkie swoje pasje.

    OdpowiedzUsuń
  5. W końcu :) Długo czekałam na ten wywiad :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jaki dłuuugi:) Czytałam z przyjemnością!

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja tam zawsze wolałam Batmana :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawy wywiad. :) Jest mi niezmiernie miło, iż zostałam wytypowana. Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  9. Gratuluję zwycięzcom!!! Świetny wywiad.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawy wywiad, ale faktycznie odpowiedzi odrobinę mogłoby być bardziej rozbudowane. Gratuluję zwycięzcom :)

    OdpowiedzUsuń
  11. I po przeczytaniu tego wywiadu stwierdziłam, że muszę w końcu zapoznać się z tą drugą częścią. A wywiad przedługaśny.

    OdpowiedzUsuń
  12. Kiedyś natknęłam się na książkę tego autora, ale nawet jej recenzja, nie bardzo mnie zainteresowała, teraz stwierdzam, że muszę ją przeczytać:D

    OdpowiedzUsuń
  13. Rozbawiły mnie niektóre bardzo krótkie odpowiedzi autora. Widać, że jest konkretnym człowiekiem.

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetny wywiad. Niektórzy dziennikarze powinni brać z nas przykład ;)
    Gratuluję zwycięzcom i strasznie zazdroszczę nagród.

    OdpowiedzUsuń
  15. Gratuluję zwycięzcą! Jak zwykle niezwykle interesujący wywiad!

    OdpowiedzUsuń

Zaglądaj, czytaj, przegryzaj moje słowa, ale wychodząc, zostaw po sobie niezatarty ślad swojej obecności...