Nigdy nie daj sobie wmówić, że Twoje życie nie ma sensu, że jest pozbawione wartości. To nieprawda. Ludzie, którzy to mówią, starają się leczyć własne rany, raniąc innych. Im to nie pomoże. Tobie, jeśli na to pozwolisz, może zaszkodzić. [Marcin Kaczmarczyk] ❤

środa, 1 października 2014

Książki kontra życie


KSIĘGARNIA SPEŁNIONYCH MARZEŃ
Katarina Bivald 

 
tytuł oryginalny: Läsarna i Broken Wheel rekommenderar
Ilość stron: 460
Data premiery: 12 listopad 2014
Wydawnictwo: Amber
Ocena: 5/6








     Czy świat literatury jest lepszy od współczesnej rzeczywistości? Spróbujemy się tego dowiedzieć na przykładzie powieści ''Księgarnia spełnionych marzeń'' Katariny Bivald.

Dwudziestoośmioletnia Sara Lindqvist mieszkająca w Szwecji traci etat w księgarni, gdzie pracowała od czasów szkolnych. W zaistniałej sytuacji korzysta z zaproszenia 65-letniej Amy Harris z Broken Wheel w stanie Iowa, z którą przez dwa lata pisała listy, wymieniała się książkami, refleksjami o literaturze i różnymi przeżyciami z dnia codziennego. Jednak kiedy Sara dociera do miasteczka okazuje się, że Amy nie żyje, a pogrzeb jest w trakcie. Zagubiona i zdezorientowana dziewczyna nie wie, co dalej zrobić, ale ekscentryczni mieszkańcy Broken Wheel podejmują decyzje za nią. Zgodnie z wcześniejszym planem powinna zamieszkać w domu Amy. Mimo początkowych obaw Sara przyjmuje gościnną ofertę. Wkrótce otwiera małą księgarnię. Niestety wielkimi krokami zbliża się koniec ważności jej dwumiesięcznej wizy. Młoda Szwedka musi wracać do domu, lecz nowi przyjaciele wpadają na zwariowany, iście szatański plan, który namiesza w życiu kilku osób. Co to będzie? Przekonajcie się sami.

Katarina Bivald, jako nastolatka pracowała na niepełnym etacie w księgarni. Dziś mieszka w Älta z siostrą i tyloma regałami książek, ile może pomieścić. Jeszcze nie zdecydowała, czy woli książki, czy ludzi. ''Księgarnia spełnionych marzeń'' to jej powieściowy debiut i natychmiastowy bestseller w Szwecji, w ciągu miesiąca kupiony przez 16 prestiżowych światowych wydawców.

Bije od tej książki jakiś nieuchwytny blask i ciepło. Fabuła niby zwyczajna, mimo to nakreślona z rozmachem. Mamy skromną, szarą myszkę, która kocha literaturę ponad wszystko oraz Amy, jej bratnią duszę. Obie od wielu lat utrzymują listowny kontakt wymieniając się własnymi spostrzeżeniami, przemyśleniami dotyczącymi książek, ich autorów itp. Przez ten czas bardzo zbliżyły się do siebie, co zaowocowało piękną przyjaźnią. Dlatego kiedy Sara straciła pracę chętnie skorzystała z zaproszenia swojej przyjaciółki. Nie spodziewała się jednak, że zamiast radosnego spotkania trafi na pogrzeb. Mimo to mieszkańcy Brooke Wheel przyjmują ją z otwartymi ramionami i z sercem na dłoni. Urzekło mnie ich ciepło, otwartość i chęć niesienia bezinteresownej pomocy. Poczułam się niemal jak w domu, jak wśród swoich. Ze wzruszeniem śledziłam wszelkie troski i problemy każdego z nich oraz cieszyłam się z ich małych sukcesów i radości. Pojawienie się Sary obudziło uśpione potrzeby miasta. Wreszcie zaczęli tak naprawdę żyć a nie tylko istnieć.

Spędziłam wiele miłych chwil przy tej lekturze. Napisana jest z niezwykłą swadą i lekkością stylu, ale jednocześnie wnikliwie i głęboko. Między poszczególnymi rozdziałami wpleciono listy Amy, z których można dowiedzieć się czegoś więcej o niej samej oraz poznać wszelkie sekrety mieszkańców miasteczka. Akcja obfituje w wiele zwrotów i emocjonujących wydarzeń. Mamy też szereg bohaterów o różnych osobowościach i zainteresowaniach. Jest również subtelny wątek miłosny, który prawie niezauważalnie wtapia się w fabułę. Oprócz tego będziemy świadkami zabawnego spisku, który wywoła sporo zamieszania i absurdalnych sytuacji. Nie brak też wielu odniesień do znanych i lubianych powieści oraz pisarzy (Dick Francis, Agatha Christine, Terry Pratchett, John Grisham, Camilla Lackberg, Liza Marklund etc.).

To niezwykle mądra, urzekająca, lekko żartobliwa, zarazem bardzo filmowa powieść o przyjaźni, potrzebie bycia kochanym, tęsknocie za prawdziwą rodziną, poszukiwaniu swojej drugiej połówki i własnego miejsca na ziemi, a przede wszystkim znakomita historia o miłości do książek i tkwiących w nich wartościach. W piękny, błyskotliwy sposób uświadamia, że ''życie pełne jest szczęśliwych zakończeń. Tylko nie wolno ich przegapić''. Zapraszam wszystkich zainteresowanych. Moim zdaniem naprawdę warto.
***
Wydawnictwo Amber

51 komentarzy:

  1. Zapowiada się świetna lektura i z chęcią po nią sięgnę :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie zapoznam się z książką :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam ochotę na taką książkę o książkach :) Bardzo chętnie ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. To mnie zaciekawiłaś tą pozycją, książki kontra życie, to ciekawa zapowiedź w kilku słowach :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Przeczytam, jak tylko mi się uda. Lubię takie historie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobra ;-) Wpisuję na listę, coś w tym do mnie przemawia

    OdpowiedzUsuń
  7. Książki o książkach to jest temat nad którym nie można przejść obojętnie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak zwykle kusisz.
    I skąd mam brać czas na te wszystkie książki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że nie sprzedają czasu, bo sama bym go chętnie kupiła :)

      Usuń
  9. Odpowiedzi
    1. No bo przecież tez o niej pisałam: http://zielonomi939.blogspot.com/2014/09/o-znaczeniu-jakie-moga-miec-ksiazki-dla.html. :)

      Usuń
    2. Zaraz zerknę na twoją recenzje :)

      Usuń
  10. Jak na debiut brzmi bardzo ciekawie. Jestem niesamowicie ciekawa tego ,,spisku" mieszkańców.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja się chyba tego spisku właśnie domyślam! I wydaje mi się, że to może być na prawdę ciekawa pozycja. I ogólnie to uwielbiam powieści, gdzie bohaterki kochają czytać. ;)

      Usuń
    2. Gosiek myślę, że idziesz w bardzo dobrym kierunku :) Przynajmniej tak podświadomie wyczuwam :)

      Usuń
  11. Ostatnio ukazuje się dużo książek poruszających tematykę świata książek. Czy to jakaś moda ?

    OdpowiedzUsuń
  12. To książka stworzona dla mnie. Czytałam już o niej wcześniej i muszę ją mieć. Koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  13. Trafia na moją listę Must Have! Koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  14. Lubię książki o książkach, więc na tę nabrałam wielkiej ochoty:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo fajnie się zapowiada ;) wiesz,że przeczytam z przyjemnością!

    OdpowiedzUsuń
  16. Lektury, w których pasją głównych bohaterek jest czytanie bądź pisanie są bardzo urokliwe i trafiają zazwyczaj w mój gust. Z tego powodu z chęcią sięgnęłabym po tę książkę, zapowiada się naprawdę nieźle!

    OdpowiedzUsuń
  17. O, już po tytule wiem, że ta książka to raj dla wszystkich czytelników :)

    naczytane.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
  18. Swoją recenzją zachęciłaś mnie do jej przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Jeśli bohaterka kocha literaturę, zaś tytuł woła wszystkich książkocholików, to ta pozycja powinna być obowiązkowa dla nich.

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo zachęcająca recenzja, chciałabym kiedyś mieć możliwość przeczytania tej książki

    OdpowiedzUsuń
  21. Miłość do książek :) Z chęcią ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Świetna okładka. Książka zapowiada się uroczo i bardzo chętnie ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo zainteresowała mnie twoja recenzję, uważam że książka może byc dobra wiec chętnie po nią sięgnę :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie Inna
    http://happy1forever.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  24. Widzę, że to bardzo udany debiut. I faktycznie, mimo że nie znam fabuły, to bije z Twojej recenzji ciepło tej książki. Może uda mi się ją gdzieś zdobyć i przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Taka książka to chyba idealna gratka dla każdego mola książkowego, dla mnie na pewno :)

    OdpowiedzUsuń
  26. O, chętnie przeczytam, zapowiada się interesująco :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Ciekawa jestem tych odniesień i w ogóle całej książki. Już okładka i tytuł zachęcają. :)

    OdpowiedzUsuń
  28. W Polsce książka będzie miała premierę dopiero 12 listopada ;-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuje za zwrócenie uwagi na ten niezwykle istotny szczegół. Nie zauważyłam, że wydawnictwo kolejny już raz zmieniło datę premiery tej książki :)

      Usuń
  29. Okładka nie przyciągałby mojego spojrzenia, ale za to tytuł, fabuła i Twoja recenzja już tak.
    Chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Zgadzam się z kwiatusią, że okładka bardzo przeciętna albo nawet gorzej, za to treść... Muszę ją mieć.

    OdpowiedzUsuń
  31. Chyba mam ochotę właśnie na książkę w takim stylu, mam nadzieję, że będzie mi ją dane przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Książka o książce? Brzmi ciekawie, no i fakt, że ci się podobała. Może nie natychmiast, ale kiedyś sięgnę na pewno. ;)

    OdpowiedzUsuń
  33. książka zachęca, poza tym fajna okładka! myślę, że warto spróbować! ;)

    OdpowiedzUsuń
  34. Czy trzeba kogoś zachęcać do książki o prowadzeniu księgarni?;)

    OdpowiedzUsuń
  35. Oj, tak. Z pewnością warto. Jestem przekonana, że każdy mól książkowy sięgnie po książkę o księgarni, książkach, regałach, czyli o tym co zajmuje ogromną cząstką życia każdego książkoholika. W każdym bądź razie ja jestem jak najbardziej na tak ;)

    OdpowiedzUsuń
  36. No, jakżebym mogła NIE sięgnąć po tą książkę, po twojej opinii? Tym, że od książki bije ciepło, aura życia i blask mnie zupełnie przekonałaś, a dodatkowe interesujące czynniki typu: otwarci mieszkańcy miasteczka, zabawne, absurdalne sytuacje, czy fakt, że główna bohaterka kocha książki tylko jeszcze bardziej uświadomiły mi co bym straciła, gdybym tu do ciebie nie zawędrowała. ;) Nawet mowy nie ma, żeby ten tytuł nie wylądował na mojej liście książek "do znalezienia". Jestem przekonana, że u mnie ten tytuł wzbudziłby tak samo pozytywne emocje. :)
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń

Zaglądaj, czytaj, przegryzaj moje słowa, ale wychodząc, zostaw po sobie niezatarty ślad swojej obecności...