Nigdy nie daj sobie wmówić, że Twoje życie nie ma sensu, że jest pozbawione wartości. To nieprawda. Ludzie, którzy to mówią, starają się leczyć własne rany, raniąc innych. Im to nie pomoże. Tobie, jeśli na to pozwolisz, może zaszkodzić. [Marcin Kaczmarczyk] ❤

wtorek, 19 kwietnia 2016

Tylko ty - Federico Moccia pod patronatem medialnym LŚC (W miłości nie liczą się żadne granice, nawet te państwowe)


Tylko ty
Federico Moccia
Cykl: Chwila szczęścia (tom 2)
Wydawnictwo: Muza
Ilość stron: 320
Ocena: 5/6
Patronat medialny:
LITERACKI ŚWIAT CYRYSI

~~ * ~~
 ,,Dopiero kiedy coś stracimy, doceniamy, jak ważne to było.’’
   Pewnego dnia wrażliwy i marzycielski Nicco postanawia odnaleźć Anię, polską turystkę, którą poznał w Rzymie i w której się zakochał. W podróży do Warszawy towarzyszy mu jego najlepszy przyjaciel, Gruby. Niestety okazuje się, że posiadany przez ich adres jest nieprawdziwy. Zamiast Ani mieszka tam para sympatycznych gejów. W zaistniałych okolicznościach nie pozostaje im nic innego, jak tylko pozwiedzać stolicę. Nieoczekiwanie w centrum miasta ich wzrok pada na wielki baner reklamowy z Anią w roli modelki. Widać, szczęście im sprzyja. Tylko czy dojdzie do spotkania w cztery oczy?

   Federico Moccia, ur. w 1963 r., włoski pisarz, scenarzysta filmowy i telewizyjny. Jego pierwsza powieść „Trzy metry nad niebem” odniosła we Włoszech niebywały sukces i stała się książką kultową, a wszystkie kolejne zostały sfilmowane. Nakładem wydawnictwa MUZA ukazały się bestsellerowe powieści: „Trzy metry nad niebem” (2005), „Tylko ciebie chcę” (2008), „Wybacz, ale będę ci mówiła skarbie” (2009), „Amore 14” (2010), „Wybacz, ale chcę się z tobą ożenić” (2011), „Mężczyzna, którego nie chciała pokochać” (2012), „Chwila szczęścia” (2014). Jego powieści zostały wydane we wszystkich krajach europejskich (od Portugalii po Rosję) oraz w Japonii i Brazylii. Wszystkie tytuły Federica Moccii sprzedały się w Polsce już w ponad 300 tysiącach egzemplarzy. Autor przyjedzie z wizytą na tegoroczne Warszawskie Targi Książki i w dniu 21 maja spotka się ze swoimi fanami.

   „Tylko ty’’ stanowi kontynuację przygód bohaterów „Chwili szczęścia’’. Ze słonecznego Rzymu przenosimy się do Polski, a dokładnie do Warszawy, Krakowa i w okolice Zakopanego, gdzie będziemy śledzić perypetie włoskiego chłopaka zakochanego w polskiej dziewczynie. Dodam także, że Ci, którzy nie znają pierwszego tomu śmiało mogą zacząć od niniejszej pozycji, albowiem autor w przejrzysty i zrozumiały sposób nawiązuje do wcześniejszych perypetii Nicco i jego przyjaciela.

   Mogłoby się wydawać, że czeka nas ckliwa i żerująca na uczuciach czytającego, historia miłosna. Tymczasem dostajemy coś zgoła innego. Lekką, nieprzesadzoną komedię romantyczną. Niewątpliwym plusem jest narracja prowadzona z punktu widzenia Nicco. Dzięki temu możemy spróbować spojrzeć na świat jego oczyma i lepiej poznać jego myśli, uczucia i obawy. Z całych sił kibicowałam w jego staraniach o odnalezienie Ani. Sytuacja nie jest prosta. Wszak trudno znaleźć kogoś, gdy się praktycznie nic nie wie na jego temat. Jednak dla zdeterminowanych Włochów nie ma rzeczy nie możliwych. Będziemy świadkami wielu wzlotów i upadków i nieoczekiwanych zdarzeń często z efektem komicznym.

   Podoba mi się, że akcja osadzona jest w Polsce. Moccia całkiem sprawnie namalował słowami tętniącą życiem, pełną śpieszących się ludzi i różnorodnej architektury, Warszawę oraz spokojną, niemal senną atmosferę Krakowa, jak również piękno i niezwykłość Morskiego Oka. Niemal miałam wrażenie, że faktycznie jestem w tych miejscach.

   Nie sposób nie wspomnieć o udanej kreacji bohaterów i ich różnorakiego podejścia do życia. Zacznę od Nicca, który po śmierci swojego ojca musiał szybko dojrzeć i stać się głową rodziny. Widać jednak, że miewa chwile słabości. Zamiast cieszyć się teraźniejszością, wciąż rozpamiętuje przeszłość. Także w sferze uczuciowej poniósł porażkę. Zdradzony przez dwoje najbliższych mu osób, czuje się gorszy, zaczyna kwestionować swoją atrakcyjność, obniża swoją samoocenę. Z kolei Gruby jest całkowitym przeciwieństwem swojego przyjaciela. To uroczy, wyluzowany cwaniaczek, miłośnik kobiecych wdzięków. Niedawno spotykał się z trzema dziewczynami naraz, i nie był by sobą, gdyby w Polsce nie użył swojego niebywałego uroku osobistego na jakieś kobiecie. Ale czy jego zaloty przyniosą pozytywny efekt? Tego już nie zdradzę.

   Moccia posiada swój charakterystyczny, rozpoznawalny styl pisania, który wcześniej nie bardzo mi odpowiadał, ale tym razem wyjątkowo mi przypasował. Używa typowego dla młodzieży języka, stosując rozbudowane dialogi oraz krótkie, lecz barwne opisy. Sama akcja nie jest zbyt dynamiczna, ale najważniejsze, że nie ma przestojów, momentów nudy i zbędnego gadulstwa. Ogólnie rzecz biorąc książka bardzo mi się podobała, nawet dużo bardziej niż ''Chwile szczęścia''. Czasem jest wesoło i groteskowo innym razem smutno i poważnie. Jednak właśnie w tym tkwi cała esencja powieści. 

   Podsumowując: ,,Tylko ty’’ to piękna, romantyczna i ujmująca opowieść o tęsknocie i poszukiwaniu swojej drugiej połówki. Napełnia nadzieją i daje motywację do walki o własne szczęście. Jednak co najważniejsze, pokazuje, że w miłości nie liczą się żadne granice, ani kulturowe ani językowe. Serdecznie polecam!


28 komentarzy:

  1. Było miło i przyjemnie, ale do listy ukochanych książek jej nie zalicze... no i nadal nie lubię Nicco

    OdpowiedzUsuń
  2. Chcę przeczytać! :D
    Będzie może jakiś konkurs z tą książką? :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Co prawda tego autora czytałam tylko kultowe 3 metry nad niebem ( ale niestety i tak ostatnich 50 stron nie przebrnęłam), jednak ta wydaje się być ciekawsza :)
    pozdrawiam
    http://ifeelonlyapathy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie ta książka nie przypadła do gustu. Według mnie autor nie przyłożył wagi do opisów polskich miast, nie czułam tego. Czyta się lekko, ale dla mnie to przeciętna książka.

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię autora :) Nie wiem jednak czy przeczytam. Przemyślę to

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak będę w nastroju na tego typu książkę to wtedy się za nią rozejrze;)

    OdpowiedzUsuń
  7. A ja właśnie kończę czytać i dziś dowiedziałam się też, że to tom drugi. Więc jako odrębna powieść też może być :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie czytałam nic tego pisarza. W przypadku tej pozycji musiałabym zacząć od pierwszego tomu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja nie skusiłam się na tę książkę, ale chyba zmienię zdanie. Jestem ciekawa obrazu Polski w tym dziele.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie miałam styczności z twórczością autora, ale postaram się to szybko zmienić. Podoba mi się fakt, że książka jest lekka, a jej styl odpowiedni do klimatu. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Sama się za nią niedługo biorę i mam nadzieję, że będzie to miłe spotkanie ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Przyznam szczerze, że ne przepadam za autorem, ale lekturę mam i czytam- na razie niewiele zdradzę, ale nie jest tak źle jak myślałam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. W sumie nie byłam przekonana, a mogłabym sprawdzić, jak autor poradził sobie z odmalowaniem polskich realiów.

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo lubię bohaterów "Chwili szczęścia" i "Tylko ty" bardzo mi się podobała. :) Gratuluję patronatu!

    OdpowiedzUsuń
  15. To moja pierwsza książka tego autora, chociaż nie wiem, czy do końca mi odpowiada. Muszę skonfrontować inne jego powieści

    OdpowiedzUsuń
  16. "Chwila szczęścia" bardzo mnie rozczarowała, więc pomimo pozytywnej recenzji, nie zamierzam sięgać po kontynuację. Nie przypadł mi do gustu Nicco, jego postawa również była dla mnie niezrozumiała i irytująca, bo w pierwszej książce został wykreowany na stereotypowego włoskiego podrywacza. Trudno mi więc uwierzyć, że Ania cokolwiek dla niego znaczyła. Możliwe, że w tej historii bohater dojrzewa i zmienia swoje postępowanie, ale tego już się nie dowiem.

    OdpowiedzUsuń
  17. Już sam pierwszy cytat przekonuje mnie do tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  18. To ja wpierw rozejrzę się za pierwszym tomem.

    OdpowiedzUsuń
  19. Gratuluję Ci kolejnego patronatu :) Co do samej książki,to z pewnością ją przeczytam,bowiem bardzo lubię twórczość autora :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nigdy jakoś nie ciągnęło mnie do twórczości tego autora, ale ta książka jest pierwszą, której przeczytanie rozważam ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Słodko-gorzka powieść- chyba się skuszę na lekturę, jeszcze nie znam stylu pisarza.

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie mam zupełnie przekonania do książek tego autora, ponieważ naczytałam się wielu negatywnych recenzji. Chyba spasuję.

    OdpowiedzUsuń
  23. Czytałam "Chwile szczęścia" i choć miałam pewne uwagi, to jestem ciekawa kontynuacji. Niedługo się za nią zabiorę :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Z przyjemnością skusze się na tę książkę.

    OdpowiedzUsuń

Zaglądaj, czytaj, przegryzaj moje słowa, ale wychodząc, zostaw po sobie niezatarty ślad swojej obecności...